Segitség, gyerekeim vannak!

Ha látta már a "Segítség, gyerekeim vannak! " c. sorozatot akkor már tudja miről is van szó! A Szuperdada huszonéves szakmai múlttal rendelkező nevelő, aki kimegy a családhoz, megfigyelőként, láthatatlan személyként van jelen a család életében, mindenki úgy él, teszi a dolgát, ahogy addig, ő pedig megfigyel és javaslatot tesz. A Szuperdada elbeszélget a családtagokkal, felvázol egy tervet a változtatásra, és segít megvalósítani azt. 'Magyarországon is végre van ilyen!" A Szuperdada Szolgálat elérhetősége Tel:+3670-211-5191 e-mail: dadaszolg@gmail.com

Címkék

agresszió (5) állatkert (2) állatok (5) álom (1) alvás (4) anya (12) anyaméh (1) apa (11) bántalmazás (6) barlang (1) beszélgetés (3) beszélni (3) beteg (3) boldog (1) boldogság (1) büntetés (2) bűntudat (1) család (25) csecsemő (1) csillagok (1) dadus (2) diafilm (3) dícséret (3) düh (2) egészség (3) érzelmek (2) farsang (5) félelem (6) felelősség (2) férfi (2) férfiak (1) festés (4) feszültség (2) figyelem (1) film (4) fürdés (1) gondoskodás (3) gondozás (1) gyász (4) gyerek (1) gyerekek (68) halál (7) házilag (4) házimunka (1) hiszti (4) humor (2) idegesség (1) internet (1) intimitás (1) iskola (4) játék (18) játszani (16) játszótér (3) jelmez (2) jutalom (2) karácsony (9) kézzel festés (3) kiborulás (4) kommunikáció (2) koncert (2) könyv (6) környezetvédelem (1) kötődés (1) kreativ (4) kultúra (4) kutatás (6) kutya (2) madáretető (2) maszk (4) mázolás (2) megfigyelő (1) mese (17) meztelenség (1) Mikulás (2) mozgás (1) mozi (3) munka (1) múzeum (1) népzene (1) nevelés (41) (4) nők (1) nyaralás (1) nyugalom (1) önfegyelem (1) önvédelem (1) orvos (1) ősz (2) óvoda (2) pedagógia (1) pelenka (2) pénz (1) program (43) rádió (3) rajz (1) rajzolás (1) régész (1) repülés (1) rivalizálás (2) rokonok (1) ruha (1) sötétség (1) sport (1) stressz (1) sütés (1) számítógép (1) szavak (2) személyiségfejlődés (12) szex (3) színház (7) szokások (5) szorongás (3) szülés (1) születés (1) szülők (29) takarékosság (1) tánc (1) tanulás (5) tél (1) terápia (16) természet (6) terv (1) test (2) testápolás (3) testvérek (4) teszt (1) tévé (3) tréning (1) ünnep (5) válás (2) verseny (1) vicc (2) vizsgálat (3) zene (2) Címkefelhő

Farsangi mulatság a Mezőgazdasági Múzeumban _ Programajánló

2013.02.15. 15:35 - dadaszolgalat

Címkék: farsang program múzeum játszani

 

Fergeteges farsangi mulatság a Mezőgazdasági Múzeumban Budapest - (2013. február 16. )


 www.mezogazdasagimuzeum.hu

 

Búcsúztassuk együtt a hideget egy fergeteges farsangi mulatsággal 2013. február 16-án a Mezőgazdasági Múzeumban!

Szívesen készítenél dudát magadnak? Szereted a finom falatokat? Barangolnál a vadászati kiállításunkban igazi, élő tacskó, vizsla és héja kíséretében? Mindig is ki akartad próbálni a kiszebáb égetést? Akkor irány telet űzni!

Folyamatos programok 10-18 óráig

Műhely, játszóház:

- Kézműves műhely: Szeretnél saját álarcot vagy hangszert készíteni magadnak? Akkor itt a helyed! A nap folyamán álarcokat, farsangi maszkokat, varázslósüveget, dudát, kicsi kiszebabát készítünk, és még kirigamizni is fogunk!
- Kukoricás játszóház: Kukoricázz velünk! Próbáld ki a kukoricafosztást, morzsolást, darálást és a liszt szitálását!
- Farsangi játszó: Nem öltöztél be? Nem baj, itt magadra öltheted kedvenc jelmezed! Sőt, részt vehetsz a farsangi felvonuláson is, miközben különböző zajkeltő eszközöket (például a kereplőt) és dalolós farsangi körjátékokat is kipróbálhatsz!
- Kiszézés: A délután folyamán a farsangi játszóban közösen elkészítjük azt a kiszebábot, melynek az udvaron történő elégetésével a nap végén búcsút veszünk a téltől, bajtól, betegségtől.

Tudáspróba, élő kiállítás:

- Farsangi látványtár: Hogyan és milyen eszközökkel készítették elődeink a farsangi fánkot? - Nézd meg, tapogasd meg például a dagasztóteknőt, és vidd haza a receptet!
- Kvízjáték - Vajon minden farsanggal kapcsolatos kérdésre tudod a választ? Aki előbb nyomja meg a gombot, az nyer!
- Farsangi totó - Játékos, barangolós ismerkedés a néphagyomány történetével 13+1 kérdés segítségével. A hibátlanul válaszolókat a vendégkirály lovaggá üti!
- Megelevenedik a mezőgazdaság-történeti kiállításunk:

- Találkoztál már ősemberrel vagy pékleánnyal a római korból? Hogyan nézhettek ki az ősmagyarok?
- Próbáld ki drámapedagógus kollégánk segítségével, hogy milyen egy jurtában az élet!
- Láttad már a füvesasszony nyakában hordott élő kígyóját? A vásári forgatagban kofákkal is találkozhatsz! No, de hogy kerül ide a kaloda meg a hóhér?
- A kiállítást végigjárva minden szereplő megelevenedik, kérdezz tőlük, beszélgess velük! És a fényképezőgépet se hagyd otthon!

Télbúcsúztató vásár: gyöngyékszerek, népi fafaragások, játékok, babák, bábuk vására
Torkos-sarok: ínycsiklandó melegételek, fánk, édesség vásár, pálinka különlegességek, sajtok, húsok, szarvasgomba termékek, mézek, szörpök, lekvárok


Jegyárak: felnőtt: 1400 Ft, gyermek (4-18 év) és nyugdíjas: 700 Ft, családi jegy (2 felnőtt, 2-3 gyermek): 3500 Ft
Érvényes: a Korona-jegynél nem említett valamennyi programra, illetve a múzeum időszaki és állandó kiállításainak megtekintésére.
Korona-jegy (0-100 év): 100 Ft/ fő/ állomás
Korona-jegy váltás a következő programok látogatásához szükséges: kézműves asztalok (külön jegy/ állomás); Toronyséta

A média szerepe a gyerekek fejlődésében

2013.02.15. 13:38 - dadaszolgalat

Címkék: kutatás tévé gyerekek nevelés személyiségfejlődés

 

Dr. Kósa Éva: A média szerepe a gyerekek fejlődésében. Előadás a Mindentutás Egyetemén

Az előadás megvizsgálja, milyen tényezőktől függ, hogy mit értenek a gyerekek a médiából, és bemutatja a felnőttek szerepét a gyerekek médiához való viszonyában.

Az előadás tartalma:

Az előadóról:

Kósa Éva 1947-ben született Szombathelyen. Klinikus pszichológusi diplomát, majd pedagógiai szakpszichológusi diplomát szerzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. 1974-től az ELTE tanára, ahol jelenleg is docens, és a Könyvtár és Informatikai Központ vezetője. Oktat a PPKE-n is, ahol szerepe volt a pszichológusképzés beindításában. Oktatói és kutatói tevékenysége során kezdettől fogva a fejlődés pszichológiai kérdéseivel, ezen belül elsősorban a fejlődést meghatározó társas-társadalmi tényezőkkel foglalkozott. Az Oktatási Minisztérium Médiabizottságának elnökeként jelentős erőfeszítéseket tett a médiumok működésével, természetével kapcsolatos ismeretek oktatása és széleskörű elterjesztése érdekében.

 Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Madáretető - fatörzsből

2013.02.09. 08:03 - dadaszolgalat

Címkék: természet madáretető gondoskodás

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

 

Jégre Mindenki! - Programajánló

2013.02.08. 16:33 - dadaszolgalat

Címkék: program gyerekek

Hétvégi programok: jégrodeó és fánkrekord

 

 

 

 

 

 

 

 

Minden gyerek imád csúszkálni, és a telet is jobban bírják, mint mi. Akár van gyereketek, akár nincs, most hétvégén a Műjégpályán forraltboros-teás, korcsolyázós őrület lesz. Jégszobrászkodnak a jégszobrászok, az apukák örömére pedig ki lehet próbálni, milyen jégen rodeózni. Lesz jégkorongbajnokság is, és keresik az év legerősebb jeges emberét, ahol a jelölteknek például hóba ragadt autókat kell puszta kézzel kihúzni.

Hol? Budapest, Városligeti Műjégpálya
Mikor? Február 7–10.
Mennyi? 1200–1400 forint

Bővebben:

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

 

Csillagnéző túra a Zselicben -Programajánló

2013.02.08. 16:07 - dadaszolgalat

Címkék: program természet csillagok

 
     
A Zselicben a lakott területektől, városoktól távoli, világítás nélküli helyen olyan látvány tárul a túrázók elé, amilyen nemcsak Magyarország, hanem egész Európa területén is ritkán adatik meg. Naplemente után derült égbolt esetén az ismert csillagképek mellett a halványabb csillagok sokaságát és a Tejutat is lehet látni.
      
     
A program résztvevői csillagász szakember segítségével ismerhetik meg az égbolt csodáit. Az érdeklődők távcsővel figyelhetik meg a szabad szemmel nem látható jelenségeket, és számtalan információt hallhatnak a Zselic természeti értékeiről a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi őrétől.
A programon a csillagos égbolt megfigyelése mellett számos érdekességet tudhatnak meg a résztvevők a fényszennyezésről, arról, hogy mi „hétköznapi” emberek mit tehetünk annak érdekében, hogy mindennapi tevékenységünkkel, a mesterséges világítással minél kevésbé zavarjuk a környezetünket.
 
 
A részvételhez előzetes jelentkezés szükséges, létszámkorlátozás van!
Telefon: 30/405-4571
 
Helyszín, időpont: Zselic, Bánya, Panoráma Panzió parkolója, Február 9. 17.00 óra
GPS: N46.270281 E17.662944
Túra hossza, időtartama: 5-6 km, 3-4 óra
Részvételi díj: Felnőtt: 800 Ft/fő; 18 éves korig: 600 Ft/fő
 
Hasznos:
Fontos a kényelmes túracipő/bakancs és az időjárásnak megfelelő túrafelszerelés megválasztása!
A túrán mindenki saját felelősségére vesz részt.
 
A túrát a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság Természetvédelmi Őrszolgálatának tagja vezeti.
 
 
További információ:
www.ddnp.hu

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Farsang és jelmezkészítési láz! Ha nem megy!

2013.02.06. 16:02 - dadaszolgalat

Címkék: farsang jelmez maszk

Ha nincs ötleted, vagy amit kitaláltatok, azt nem tudod megvalósítani akkor sem kell kétségbeesni, szinte minden nagyvárosban működik jelmezkölcsönző, ahol 1500-2000 forintért már profi öltözeteket bérelhetünk. Fontos viszont, hogy ha emellett a megoldás mellett döntünk, időben foglaljuk le a kívánt jelmezt, különben előfordulhat, hogy elviszik az orrunk elől!


Segítségül összegyűjtöttük néhány nagyobb jelmezkölcsönző címét:
Wellington Jelmezkölcsönző, Budapest, Szív utca 8-10.;
Glamour Jelmezkölcsönző, Budapest, Nagymező utca 6.;
O'mas Jelmezkölcsönző Budapest Alsóerdõsor u. 12;
BéBé Jelmezkölcsönző 1173 Budapest Cinkotai út 6,
Pacsirta jelmezkölcsönző, 1053 Budapest, Kecskeméti u. 8,
Mónika jelmezkölcsönző, Székesfehérvár, Borszéki u. 51.
Karnevál jelmezkölcsönző, Szombathely, Király u. 8.;
Fair-Play jelmezkölcsönző Szekszárd, Béri Balogh Ádám u. 39

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

 

Farsang és jelmezkészítési láz! 1.

2013.02.06. 13:47 - dadaszolgalat

Címkék: farsang jelmez maszk

Krokodil jelmez

  Baseball sapkából kis átalakítással krokodilfej!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Mi áll a tanulási zavarok hátterében?

2013.01.31. 08:15 - dadaszolgalat

Címkék: tanulás iskola figyelem nevelés

Rohamosan növekszik a tanulási problémákkal küzdő gyerekek száma. A hiperaktivitás, a figyelemzavar, a diszlexia fogalma mára bekerült a köztudatba. Egyre többször, egyre pontatlanabbul használjuk a divatos szakkifejezéseket, miközben a jelenség valódi okairól mintha senki nem akarna tudomást venni...

Az információs társadalom korában olyan hatalmasra duzzadt az elsajátítandó ismeretmennyiség, hogy ha valaki nem tanul meg rendesen olvasni, számolni menthetetlenül lemarad. A legtöbb szakmához legalább középiskolát kell végezni, bonyolult gépeket kell üzemeltetni, eligazodni az adózási, vállalkozási szabályok között, a számítógép kezeléséről nem is beszélve. Soha annyira nem volt szükség az iskolában szerzett ismeretekre, mint ma.

Egyenetlenül fejlődő képességek

A gyerekek 20-30%-ának azonban komoly gondot jelent a tanulás, azaz minden harmadik gyereknél a pedagógus vagy a szülő valamilyen akadályozottságot, nehézséget észlel. A problémák jelentős része első osztályban, az olvasás tanulásakor jelentkezik. A vizsgálatok azt mutatják, hogy nagyon kevés a valóban diszfunkciós gyerek, azaz akinél kimutatható, hogy valamilyen agyi működési zavar okozza a tanulási vagy magatartási zavart. A legtöbbjüknél inkább arról van szó, hogy a különböző képességek széttartóan fejlődnek, bizonyos területe-ken érési lemaradás jelentkezik.

A gyerekek tehát ugyanolyan aggyal születnek, mint a szüleik és a nagyszüleik, viszont teljesen más környezetben és más nevelési elvek szerint élnek, mire bekerülnek az iskolába. De vajon melyek azok a tényezők az életmódunkban, amik összefüggésbe hozhatók a tanulási zavarokkal?

Általános „nevelési zavar"

A Budai Gyermekkórház ambulanciáján a tanuláshoz szükséges képességek, a figyelem, a memória zavarainak diagnosztizálásával, illetve ezek fejlesztésével foglalkoznak. Dr. Donauer Nándor, a kórház neuropszichológusa azt állítja, hogy a viselkedészavaros, magatartászavaros gyerekek mögött „nevelés-zavaros" felnőttek állnak.

„A mai szülők mindig több dolgot csinálnak egyszerre. Főzés közben tévéznek, vacsora köz-ben interneteznek, társasjáték közben telefonálnak. Szinte megtanítják a figyelemzavart a gyerekeknek. Az inger-hajhászásnak, az információk és az élmények állandó csábításának a fel-nőtt sem tud ellenállni, és ezt másolják le a gyerekek is. Valóságos életmódkultusz alakult ki, amibe nehezen illeszthető be a gyerek. A felnőtt ingerült, hajszolt, türelmetlenül fordul a gyerek felé. Semmiről nem akar lemaradni, miközben képtelen átélni a gyerekkel való együttlét örömét."

Az anyanyelvi fejlesztésből eltűnik az anya

Ahhoz, hogy az idegrendszer megfelelően fejlődjön, nem tudatos fejlesztésre volna szükség, hanem valódi, a gyerekre figyelő együttlétre. Közös házimunkára, szöszmötölésre a kertben, és nagyon-nagyon sok beszélgetésre, élő szóval elmondott, átérzett mesélésre.
„Az ölbe vont gyerek szinte észrevétlenül tanulja meg a fókuszált figyelmet mesehallgatás közben - mondja Dr. Donauer Nándor. „Lebecsüljük a jelentőségét, pedig az élő szöveg meg-értése kulcsfontosságú lesz az iskolában. Ma már tudományos tény, hogy a rendszeres élő mesehallgatás semmi mással nem pótolható mértékben fejleszti a tanuláshoz szükséges képességeket. Óriási tévedés, hogy a mesefilm be tudja tölteni ugyanezt a szerepet, ugyanis teljesen máshogy dolgozza fel az agy a látott és a hallott élményeket.

A számítógépes játékok, a kontrollálatlan tévézés nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanuláshoz szükséges képességek aránytalanul, kiegyensúlyozatlanul fejlődjenek. Míg az életvitel-szerűen tévéző gyerekek téri-vizuális memóriája fejlett lesz, a verbális emlékezeti kapacitásuk lényegesen szűkebb. Nagyon sok esetben a diszlexiáért az a vizuális ingeráradat tehető felelőssé, ami ma már egyre több családban természetes."

Miért pont az olvasás?

Az egyenetlen fejlődés jelei már az óvodában tetten érhetők lennének, mégis az olvasástanulás során jelentkeznek a legmarkánsabban a problémák. Nem csoda, hiszen az olvasás az egyik legbonyolultabb, legösszetettebb agyi tevékenység, közel negyven elkülönült agyterület összehangolt munkájára van hozzá szükség. A beszéddel kapcsolatban vannak olyan öröklött génjeink, amelyek segítenek a beszédértés, beszédképzés kialakulásakor, de az olvasáshoz nincsenek ilyen "előhuzalozott" területeink. Ez az oka annak, hogy az olvasási készséghez szükséges automatikus folyamatok lassan, fáradtságos munkával, rengeteg gyakorlással alakulnak ki.

Eddig is nehéz volt olvasni megtanulni, most azonban a diszlexiát már járványként emlegetik, a figyelemzavar pedig szinte általánosnak mondható. A normális intelligenciahányadossal rendelkező gyerekek között is gyakori, hogy valamilyen részképesség-zavar akadályozza a tanulást. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a gyerekek félni kezdenek attól, ami nem megy, az állandó szorongás és frusztráció pedig egyéb magatartászavarokhoz vezet, ami tovább nehezíti a pedagógusok és a szülők dolgát.

Kényelem és súlyos érzelmi terhek

Péter Zsuzsanna a Nádasdy Kálmán Alapfokú és Művészeti Iskola tanítónője szerint sokszor a szülő akadályozza a gyereket a fejlődésben azzal, hogy mindent megcsinál helyette. „Paradox helyzet, hogy a reggeli időhiányban még a sapkát is a szülő adja a gyerek fejére, tépőzárral és cipzárral egyszerűsíti az életet, aztán komoly összegeket fizet egy fejlesztő játszóházban, ahol a gyereknek cipőt kell fűznie és megtanítják masnit kötni."
A modern gyerek nem hímez, nem morzsol kukoricát, nem farag, nem gyúr kenyeret a mindennapi élet részeként, a szabadidős tevékenységek sok családban a tévézésre redukálódnak. Az iskolában az is érezhető, hogy a gyerekeknek nincsenek otthoni feladataik, nem alakul ki felelősségérzetük, mert vagy a szülő, vagy a háztartási gépek mindent megcsinálnak helyettük.

„Ugyanakkor a mai gyerekek súlyos terheket cipelnek, hiszen rengeteg az érzelmileg zaklatott család, az agyonhajszolt, türelmetlen szülő" - állítja Péter Zsuzsanna. „A tévével, az internettel, az okos-telefonnal túlingerelt gyerekek szorongása, az otthonról hozott érzelmi feszültség, a mozgáshiány garantálja, hogy a gyerek nem tud úgy koncentrálni, teljesíteni az iskolában, ahogy elvárják tőle."

Forrás: Nők Lapja - Évszakok (Kocsis Kata)
beszed.hu

Aranyhal Mesefesztivál a Savoya Parkban

2013.01.24. 09:12 - dadaszolgalat

Címkék: mese program játszani

Aranyhal Mesefesztivál

 

Sárkányok, varázslók, manók, lovagok és királylányok kelnek életre február 2-án, szombaton a budapesti Savoya Parkban.

Az Aranyhal Mesefesztiválon a családokat

  • játékos kalandtúra,
  • mese játszótér,
  • arcfestés és
  • cukormentes édességek várják.

A belépés ingyenes.

  • Az óriás kívánságfalra bárki felírhatja a kérését, a legötletesebbeket pedig teljesítik 300.000 forint összértékben a Scherer Péter színművész által vezetett zsűri döntése alapján.

Aranyhal Mesefesztivál

Egész napos, ingyenes programokkal várja a családokat február 2-án, szombaton 10 és 18 óra között a budapesti Savoya Park.

Az Aranyhal Mesefesztiválon a gyerekek és szüleik öt állomásból álló kalandtúrán vehetnek részt, amelynek célja, hogy legyőzzék a sárkányt és megmentsék a királylányt. Az ügyességi játékok a Vártoronyból indulnak, majd a feladatok a Banya-tanyán, a Manók völgyén és a Barlang labirintuson át Sárkányföldén érnek véget. Útjuk során a játékosok a jóságos boszorkánnyal varázsfőzetet kotyvasztanak, átkelnek a mesebeli mocsáron, és ha megtalálják az elveszett varázskardot, már könnyedén legyőzhetik a sárkányt.

A kalandtúra mellett a kisebb és nagyobb gyerekeket arcfestés, valamint ügyesség - és készségfejlesztő játékok, például bolygókereső, gólyakelepelő és bohóchinta is várja a mese játszótéren. A kalandtúra teljesítéséért és a sárkány legyőzéséért cserébe a gyerekek ajándékot kapnak a CukorLabortól, amely az egészséges életmódot népszerűsíti cukormentes édességekkel. Az alapítvány tapasztalatai szerint sajnálatosan nagy a cukorbeteg gyerekek száma, sok szülő pedig ezt megelőzendő egyáltalán nem, vagy csak ritkán ad édességet a kicsiknek.

Az Aranyhal Mesefesztivál délutánján az érdeklődők kipróbálhatják, hogyan lehet cukormentes édességet, például nyalókát készíteni.

Az Aranyhal Mesefesztiválon a szórakozáson túl még a kívánságok is teljesülnek.

A Savoya Parkban január 26-tól február 2-ig egy óriás kívánságfalra bárki felírhatja, hogy mire vágyik, esetleg hogy kit és mivel szeretne meglepni. Az üzeneteket rövid indoklással, névvel és telefonszámmal kell feltüntetni. A legjobb, legötletesebb kéréseket a Savoya Park 300.000 forint összértékben fogja teljesíteni annak tükrében, hogy mekkora szükség van rá. Eséllyel indulhat például egy kisgyerek, ha tehetséges a zenében, de a szülei nem engedhetik meg maguknak, hogy szintetizátort vegyenek neki. Az aranyhal döntését egy háromtagú zsűri segíti, amelyet Scherer Péter színművész vezet. - Háromgyermekes apuka vagyok, és a kisfiam még csak hatéves. Legutóbb az óvónő segítségével írt a családunknak egy levelet arról, hogy mit kér tőlünk. Velem szánkózni szeretne a Normafán, a család többi tagjától pedig gumicukrot és filmnézést kért. Ezek az egyszerű kívánságok annyira bájosak és meghatóak voltak, hogy természetesen teljesítjük őket. A gyerekektől és a fiataloktól rengeteg inspirációt kapok, és az ilyen élmények azért fontosak, hogy felnőttként is megőrizzük a bennünk élő gyereket. Remélem, hogy az Aranyhal Mesefesztivál zsűrijével hasznos és izgalmas kérésekről dönthetünk majd – mondta Scherer Péter.

A győztesek nevét március elsején hirdetik ki a Savoya Park honlapján és facebook-oldalán.

 Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

JELMEZVÁSÁR, BÉBI és GYEREKRUHA GARÁZSVÁSÁR!

2013.01.18. 16:49 - dadaszolgalat

Címkék: farsang ruha maszk

Programajánló - RégÉSZkedő

2013.01.18. 07:21 - dadaszolgalat

Címkék: játék tanulás program játszani régész

Mindenkit szeretettel várnak a „Matrica” Múzeumba 2013. január-19-én (szombaton) 14–16 óráig a RégÉSZkedő című foglalkozásra.

A foglalkozáson „ásunk”, rajzolunk, fotózunk, tisztítunk, csomagolunk, „mikroszkópozunk”… úgy, mint az igazi régészek


A foglalkozás ára: 600.- Ft/fő/alkalom

Település: 
Százhalombatta
Dátum: 
2013. 01. 19. 14:00
 
 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Állati maszkok házilag

2013.01.17. 08:42 - dadaszolgalat

Címkék: játék farsang gyerekek házilag maszk

 

Akár kézzel is elkészíthtő maszkok nem csak farsangra!

A gyerekek az álarc mögé bújva remekül beleélik magukat a szerepbe!

Jó móka otthon is!

Oroszlán elkészítési útmutató

Bagoly elkészítési útmutató

Panda elkészítési útmutató

Forrás:

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Postaláda kartondobozból és még sok más játék

2013.01.15. 08:59 - dadaszolgalat

Címkék: játék házilag játszani

postalada_1358236569.jpg_399x600

Készítsetk játékot együtt a gyrekekkel!

Mert játszani muszáj! Nem feltétlenül az a játék a legélvezetesebb, ami a legdrágább!

Készítési útmutató

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Szex gyerekszemmel

2013.01.15. 08:59 - dadaszolgalat

Címkék: vicc szex gyerekek

gyerek_sex_1358235612.jpg_600x451

Programajánló -PUSKIN KUCKÓ

2013.01.05. 15:06 - dadaszolgalat

Címkék: mozi program gyerekek

PUSKIN KUCKÓ

PROGRAMSOROZAT

 

Programjaik között kiemelt helyet foglalnak el azok a gyerekfilmek, amelyek kifejezetten a legkisebb korosztály számára készültek. A vetítések is az ő igényeiknek megfelelően zajlanak: gyermekbarát környezetben (csökkentett hangerő, kis jelzőfény) nyitott ajtók mellett, biztosítva így, hogy a vetítés alatt bármikor ki lehessen menni. A Puskin kuckó azonban nem csak moziként működik: a filmek mellett rendszeresen tartanak bábszínházi előadásokat, koncerteket és egyéb gyermekprogramokat.
2012 őszén indul útjára a Puskin Kuckó programsorozat a legkisebbeknek szánt filmek mellett tartalmaz bábszínházi előadásokat, koncerteket, illetve számos meglepetést. A programok mellett a Puskin mozi felújított játszósarokkal is várja a gyermekeket ahol az előadások előtt és után is jól érezhetik magukat a legkisebbek.

PUSKIN MOZI

A belvárosi Puskin mozi Budapest egyik legpatinásabb filmszínháza. 1926 óta vetítenek itt mozgóképet, akkoriban ez a mozi volt Európa egyik legszebb és legnagyobb filmszínháza. Többszöri felújítás után, az utolsó rekonstrukció során háromtermes, kiváló kép- és hangtechnikával felszerelt mozivá vált. Mindeközben sikerült megőriznie főbb építészeti és belsőépítészeti jellegzetességeit, eleganciáját. (A díszítéseket az a Kristián Sándor szobrász készítette, akinek nevéhez többek között az Astoria és Bristol szállók szobrászmunkái is köthetők.) Termeit az egyetemes filmművészet kiemelkedő alkotásairól nevezték el (Metropolis, Amarcord, Körhinta) A helyszín egyaránt alkalmas rendezvények, sajtótájékoztatók, szakmai konferenciák, prezentációk, termékbemutatók lebonyolítására catering lehetőséggel.

 


MEGKÖZELÍTHETŐSÉG

 

V. Budapest, Kossuth L. utca 18.

7-es busz / 47-es és 49-es villamos / 2-es metró (Astoria megálló)

Részletes program itt

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Szuper apa -profi pelenkázás és sok közös játék!

2013.01.04. 10:45 - dadaszolgalat

Címkék: játék apa pelenka gondoskodás

  Elbűvölő videót készített  egy apuka arról, hogyan játszott végig egy délutánt az egyéves kisfiával, amíg anya elment dolgozni.

Nem éppen hétköznapi felállás, hogy amíg anya a munkahelyén szorgoskodik, az édesapa marad otthon a kisgyerekkel, játszik vele, megnevetteti, etet, pelenkáz és rendet rak. Most egy Kansasban élő apuka újra bebizonyította, hogy ebben nincsen semmi ördöngösség, sőt egy csodálatos videót is készített az egészről.


A célja csak az volt, hogy megmutassa a feleségének, hogyan töltötték az időt, amíg ő nem volt otthon. Ehhez képest már több mint négyszázezren nézték meg a videót, és kommentáradatban dicsérik a jófej apukát.

„Sok hasonló videót készítek a feleségemnek, amikor ez elkészült, biztos voltam benne, hogy ezt imádni fogja. Aztán az első visszajelzések után feltűnt, hogy mások is mennyire odavannak érte” – mesélte Emio Tomeoni, aki egyébként producerként dolgozik.

Forrás: NLCAFE

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Karácsonyi őrület! Így éld túl a kellemetlenkedő rokonokat!

2012.12.25. 11:48 - dadaszolgalat

Címkék: család kommunikáció karácsony rokonok feszültség kiborulás

kari_feszko_1356432974.jpg_275x183



Minden évben elhatározom, hogy idén csak azért is kibírom a rokonok kellemetlenkedő kérdéseit –mondják sokan. - "De előre tudom, hogy ugyanaz lesz, mint tavaly. Vagy azelőtt. Valamelyik kedves nagynénim újra megkérdezi, mikor lesz már egy rendes pasim, vagy miért dolgozom olyan sokat. Én meg mivel nem akarom leüvölteni a haját, motyogok valamit, majd az első adandó alkalommal lelépek az ebédről – szegény anyukám legnagyobb bánatára."

Te is előre rettegsz a családi ebédektől? Segítséget kértünk szakértőnktől, Révész Renáta Liliána Szuperdadától, hogyan érdemes válaszolni a kedvességnek álcázott gonoszkodó kérdésekre.

Ne hagyd magad!

- Karácsonykor sokan elhatározzák, ha törik, ha szakad, kedvesek lesznek és nem vesznek össze senkivel – kezdi Révész Renáta Liliána. - Akármilyen idegesítő is egy rokon, nem szólnak vissza. Ez azonban rengeteg feszültséget és frusztációt okoz bennük, hiszen lássuk be, vannak rokonok, ismerősök, sőt akár barátok is, akik kedves kérdésnek álcázzák gonoszkodó megjegyzéseiket.

A Szuperdada szerint azonban nem kell mindenáron kedvesnek lenned! Ez ugyanis önmagában akkora energiát kíván, hogy aztán nem csoda, ha azért robbansz, mert sótlan a húsleves vagy pedig megtörten elsomfordálsz, és napokig bánkódsz a sértő megjegyzéseken. Ha te is azok közé tartozol, akik – ha megbántják – képtelenek azonnal visszavágni, akkor most figyelj!

A nevetés a legjobb fegyver 

- A legfontosabb, hogy próbáld meg humorral elütni a kérdéseket. - Neked nem kell gonoszkodnod, viszont válaszodban ügyesen álcázd, hogy legszívesebben azt válaszolnád: semmi közöd hozzá. Hiszen a túl személyes kérdéseket pont azért teszik fel egyesek, mert tudják, hogy gyenge pontra tapintanak vele, és hiába álcázzák azt kedves érdeklődésnek, azok valójában bántóak, szemtelenek és indiszkrétek.

Kérdés: Mikor házasodtok már össze?

Válasz: Amikor jónak látjuk.

Vagy: Amikor eljön az ideje.

Kérdés: Terveztek gyereket?

Válasz: Most nem, de lehet hogy holnap már igen.

Vagy: Amikor megfogan. Hiszen a gyerekek akkor szoktak jönni, amikor megfogannak.

Kérdés: Jól nézel ki. Felszedtél néhány kilót?

Válasz: Tényleg? Nem is vettem észre?! (Vagyis neked sem kéne...)

Vagy: Voltál mostanában szemésznél?

- Ez utóbbi egy kicsit szemtelenebb válasz, de csak pont annyira, amennyire a kérdés – mondja a Szuperdada. - Hiszen, ha valaki tudja a másikról, hogy hadilábon áll a kilókkal, akkor arra figyelmeztetni, hogy meghízott, egyértelműen azt jelenti, bántani akar. Ha ezt nem mered bevállalni, akkor akár azt is mondhatod: „Miért? Szerinted nem áll jól?" És ha erre valakinek van képe azt mondani, hogy nem, akkor feleld ezt: „A pasimnak/nekem így tetszik."

Kérdés: Még mindig azzal a fucsa fiúval jársz?

Válasz: Ja, de már nem furcsa.

Kérdés: Nem is értem, hogy egy ilyen szép lánynak, mint te, miért nincs még barátja...

Válasz: Lehet, hogy veled van a hiba, ha nem érted.

Kérdés: Mit is tanulsz az egyetemen?

Válasz: Majd, ha végeztem, megmondom.

Kérdés: Olyan fáradtnak és nyúzottnak tűnsz. Muszáj dolgoznod?

Válasz: Hobbiból dolgozom.

Ezek alapján már te is képes leszel megfelelő válaszokat adni, csak tartsd be a fenti alapszabályokat. Vagyis igyekezd elvenni feleleteid élét, és ne bántódj meg, mert már igazán tudhatnád: család ellen nincs orvosság.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!


Kisvakond és a karácsony

2012.12.23. 15:10 - dadaszolgalat

Címkék: film mese karácsony

Boldog Karácsonyt!

 

Programajánló - Karácsony Múzeum

2012.12.20. 10:13 - dadaszolgalat

Címkék: program karácsony

karacsony_muzeum_1355995424.jpg_645x225

 

 http://hubayhaz.com/images/layout/header/header.png

 

Legyen minden nap Karácsony!

A festői Szentendre belvárosában egy régi kopott épület új életre kelt. A Hubay család régen dédelgetett álma volt, hogy létrehozzanak egy olyan helyet, ahol újra visszatérhetnek a régi szép emlékek, a családi ünnepek meghitt hangulatai. Az álom valóra vált, hiszen 2010 advent első hétvégéjén hosszú és kitartó előkészületek után kitárta kapuit a Hubay-ház, mely az ünnepi díszek és kellékek valódi kincsestára. Koboldok és csengettyűk, csillagok és diótörők, muzeális értékű karácsonyfadíszek, a múlt és a jelen míves ünnepi kiegészítői várják a Karácsony Kiállítás és Szalon lelkes kincskeresőit! Díszítsük fel lelkünket és otthonunkat az év minden ünnepére! Elevenítsük fel és éljük át együtt gyermekkorunk boldog emlékeit újra és újra! A Hubay család sok szeretettel vár minden kedves látogatót és érdeklődőt Szentendre új gyöngyszemében, a Karácsony Kiállítás és Szalonban!

Nyitvatartás
H–P 10–18
SZ–V 10–18

A Hubay Ház Karácsony Kiállítás és Szalon megtekintése INGYENES.

Elérhetőségek
2000 Szentendre, Bercsényi u. 1.
06 (26) 500-230
hubayhaz@hubayhaz.com
További info:

 

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Hogyan csökkenthetjük a gyerekkori stesszt?

2012.12.18. 14:31 - dadaszolgalat

Címkék: tévé stressz szorongás gyerekek iskola nevelés szülők

 

 

. Szinte mindenkivel azonnal beszélhetünk mobiltelefonon, faxon vagy e-mailben. Az interneten felbecsülhetetlen információmennyiség áll a rendelkezésünkre. Sok otthonban szinte folyamatosan szól a tévé vagy a rádió. ömlik ránk a háború, éhínség, katasztrófa, baleset, bűneset, na és persze a sokat szidott reklámok. Vehetjük tehát korunk urbanizációs népbetegségének is a stresszt.

 Egyre riasztóbb statisztikák látnak napvilágot a fiatalokat sújtó súlyos érzelmi zavarokról, kábítószer-függőségről, öngyilkosságról; az iskolából kimaradókról. A tavalyi év gyermekeltűnési száma is megdöbbentő képet ad a társadalom mai állapotáról.

 Az oktatáspolitikusok a szülőket vádolják, hogy lázadó, erkölcstelen nemzedéket nevelnek. A szülők a tanintézményeket hibáztatják, hogy túl sok terhet raknak a gyerekekre, és nem szorítják vissza az iskolai drog és a bűnözés terjedését.

 A lelki egészség szakértői abban látják a probléma gyökerét, hogy a szülőknek az egzisztencia megteremtése mellett nem marad idejük a gyermekeiket úgy nevelni, hogy azok tevékeny, hasznos polgáraivá váljanak a társadalomnak.

 Ma már a legkülönfélébb nevelési elvekkel találkozhatunk: kiadványokkal, szemináriumokkal, kampányokkal próbálják a kialakult zűrzavart oszlatni. De lehet, hogy a legegyszerűbb elvek, a szeretet és a következetesség helyett bonyolult metodikájú torz vagy éppen téves nevelési módokba fogunk belebotlani. Hogyan tájékozódik, kap lelki védelmet a gyermek ebben a terhelt, vibráló világban?

  A leggyakrabban feltett kérdések és a válaszok:

  Mi a gyermekkori stressz?
A stressz olyan körülmény, amely viselkedési alkalmazkodást kíván. A gyermekek számára a világ néha méltánytalan és problémás hely, amelyben a problémás emberekkel és helyzetekkel való megbirkózás által válnak érett és független felnőttekké. Egy gyermeknek egyszerre kell megfelelnie a felnőttek elvárásainak és saját, belülről fakadó igényeinek, vágyainak.

 

Hogyan alakul ki a szorongás a gyermekeknél? Mik lehetnek a gyermekkori szorongás kialakulásának a kiváltó okai?
Az egyik ok lehet, ha túlzottan korlátozzák, agyonnevelik a gyermeket. Az erőszakos, érzéketlen fegyelmezés árt a személyiség, a karakter egészséges fejlődésének. Az ilyen helyzetekben sokszor kétségbeejtően gyámoltalannak, kiszolgáltatottnak érzi magát egy gyermek, s végül eljuthat az alkalmazkodásnak arra a (negatív) szintjére, amikor elveszti önállósulási törekvéseit.

Talán meglepő, de az is oka lehet a szorongás kialakulásának, ha túlságosan elnézőek, megengedőek a felnőttek. A gyermekek számára rendkívül fontos, hogy legyenek igazodási pontjaik. Ha nem világosak számukra a felnőttek szándékai, nem érzik a felnőttek tudatosságát, magukat sem érzik biztonságban.

 Egy pici gyerek érti a tiltást vagy annak magyarázatát?
Nem, de érzi és érti a szülő hangsúlyát, mondanivalójának érzelmi színezetét.
Egy gyermek önállósági törekvései háromévesen alakulnak ki. Egyre inkább szeretné érvényesíteni akaratát, s ha akadályokba ütközik, türelmetlenségében daccal reagál. Ilyenkor fontos biztosítani őt arról, hogy megértjük az érzéseit, de viselkedését nem fogadjuk el. A szülő akkor jár el a leghelyesebben, ha tiltó szavak használata helyett inkább azt mondja a gyermeknek, amit csinálnia kellene, és nem azt hajtogatja, hogy mit ne tegyen. Például a Ne nyúlj hozzá! tiltás helyett jobb azt mondani, hogy Tedd le, légy szíves, a távirányítót! .

 

Még ennél is jobb, ha a tiltás megfogalmazásakor a szülő a saját akaratát nem állítja szembe a gyermekével, hanem arról beszél neki, hogy miért nem engedheti meg ezt vagy azt. Tedd le a kulcsot, légy szíves! , mert: Az az apa kulcsa! Ha a gyermeknek kicsi kora óta az a tapasztalata, hogy joga van dönteni, választani az őt érintő kérdések egy részében, akkor akarata még az önállóság és énfejlődés kritikusabb, nehezebb szakaszában sem válik daccá.

 A kisgyerek hogyan érti meg a szülő utasításait?
A legcélravezetőbb eljárás, ha a szülő nagyon pontosan megfogalmazza, hogy mi az elvárása, kérése. Ha csupán azt mondja, hogy Ne rosszalkodj! , a kisgyerek nem egy konkrét utasítást hall; és ha még a magyarázat is elmarad, a gyermek még bizonytalanabb lesz. Jobb, ha a szülő azt mondja: Az ollóval nem játszunk! , mert: Megszúrhatja az ujjadat.

Hosszú távon ezek, vagyis a következetes követelmények, tiltások s a belátást segítő magyarázatok együttesen segítik a gyermeket a környezet játékszabályainak megértésében, a belső fékek kialakulásában. Így alakul ki folyamatosan az a belső értékrend, amely által stabil személyiséggé fejlődik a gyermek, s ez teszi majd alkalmassá arra, hogy a társadalom különféle közösségi szintjein (előbb az óvodában, iskolában, majd a munkahelyen s más társadalmi szerveződésekben) együtt tudjon működni másokkal, anélkül, hogy a személyisége sérülne.

 

 Hány éves korra épülnek be azok a követelmények és tilalmak, amelyek a gyermek viselkedését belülről irányítják?
Őt-, hatéves korra. A szülői intelmekre kialakuló szabálytudat persze még tízévesen sem állandó része a gyermek személyiségének. Azonban a serdülőkor végére már lelkileg függetlenedni tud a szüleitől.

Melyik szülői magatartásforma a helyes a szabályok kialakítása során?
A passzív szülő teljesen visszahúzódik a nevelési feladatoktól, kerüli a konfliktust, inkább mindent megad a gyereknek, csak hogy az ne rendetlenkedjen. Az agresszív szülő szidással bírja a gyermeket a megfelelő viselkedésre, a manipulatív szülő pedig bűntudatot ébreszt gyermekében úgy, hogy például folyamatosan másokhoz hasonlítgatja ( Bezzeg a testvéred ennyi idős korában már folyékonyan olvasott! ). Előfordulhat, hogy szülők az úgynevezett önbeteljesítő jóslatokkal formálják a gyermek önmagáról alkotott képét: Hülye vagy! ; Soha sem mész semmire! ; Rossz vagy! Mindamellett, hogy a gyermekben egy negatív kép alakul ki önmagáról, a szavak még azt is közvetítik számára, hogy a szülei nem fogadják el, elutasítják őt.

 

A helyes magatartás következetes, határozott, melyben a szülő egyértelmű kéréseket utasításokat fogalmaz meg. És ha gyermekének esetleg ennek ellenére sem sikerül az elvárásoknak megfelelően teljesítenie, nem fogja őt megalázni. A sikeres gyermekek mögött évekig tartó szülői buzdítás és dicséret áll.

 Hogyan írhatnánk le a gyermekek számára legkedvezőbb körülményeket?
Legfontosabb egy gyermek számára a biztos, meleg családi légkör. Ennek hiánya az oka a legtöbb, gyermekkorban kialakult szorongásnak, melyek kísérőjelensége lehet például a bevizelés is. Ha a gyermek otthon szeretetet kap, és kiszámítható követelményeket állítanak elé, ki fog benne alakulni a szülei iránti tisztelet. De azt is fontos látnia egy gyermeknek, hogy a szülei szeretik és értékelik egymást, és nem rúgják fel a közösen kialakított szabályokat.

Persze a meleg családi légkör nem egyenlő a korlátok nélküli létezéssel. Ehhez tudatosítani kell a gyermekben, hogy nem körülötte forog a világ , és legfőképpen nem ő irányítja a családot, hanem a szülők.
Egy gyermek biztonságérzéséhez elengedhetetlen a családban az egészséges hierarchia kialakítása.

 Melyek a leggyakoribb tünetei a gyermekkori szorongásnak, stressznek?
Számos jel figyelmeztethet. bennünket. Külső, fizikai tünet lehet a körmök rágása, a tenyér izzadása, fejfájás, ujjszopás, önringatás, emésztési zavarok, gyomorfájás, étvágytalanság, válogatósság. Családi problémák és a szülők közötti tartós feszültség hatására létrejöhet kóros elhízás is, mivel a gyermek stressz-helyzetben - függetlenül a biológiai éhségérzet jelentkezésétől - úgy érezheti, hogy feltétlenül ennie kell. Ugyanakkor ez egy csapda is lesz a számára, ugyanis a kövér gyermek rendszerint kortársai gúnyolódásának a tárgya. Ennek hatására megjelenhetnek nála alacsonyabbrendűségi érzések, amelyhez rendszerint bűntudat társul. A csúfolódás hatására visszahúzódik a testmozgás, de még a közös játék elől is, s ez teljes magányossá váláshoz vezethet. Ilyen esetekben például a tanárok azzal támogathatják ezeket a gyermekeket, ha segítenek nekik megtalálni azokat a szellemi értékeiket, amelyek mentén az önbecsülésük erősödik, és a többiek is becsülhetik őket.
A kóros elhízás ellentéte, az anorexia, modern elméletek szerint a serdülők, főleg kislányok autonómiatörekvéseivel magyarázható.

 Fizikai tünetként említettük már a bevizelést, ami csak abban az esetben kóros, ha a gyermek már ötéves elmúlt, és hetente legalább egyszer bepisil. A szülő legfontosabb feladata ebben a helyzetben, hogy semmiféle módon ne büntesse, ne alázza meg gyermekét ezért, akinek a bepisilés ténye is súlyos lelki konfliktust, traumát okoz.

 

 A tévé is lehet a stressz forrás?
A gyermekek tizenöt-tizenhat éves korukig rajzfilm és játékfilm formájában több tízezer erőszakos cselekményt néznek végig. Ezrével halnak meg a szemük láttára gyermekek, felnőttek, állatok, gonosz és jó emberek, s így kialakul bennük az élet értéktelenségének. a tudata. A közbiztonság romlása is közre játszik abban, hogy a gyerekek egyre többet vannak a négy fal közé zárva. Ennek a falak közé szorított életnek köszönhetően egyedi programokat alakítanak ki, melyek közül a legtöbb idő a televíziózásnak jut. Azonban ez nem jelent számukra valódi élményt. A megkérdezett gyerekek 80 százaléka a kollektív kikapcsolódást tartja a legfontosabbnak.

A helyzetet tovább rontja a legújabb kori hálószoba-kultúra elterjedése is: saját szoba saját tévével. A családok egyre kisebbé válnak, kevés a gyerek, mégis mindenki elszeparálódik. Így a gyermekeknek nemcsak verbális képességeik maradnak el a korosztályuktól elvárhatóhoz képest, hanem metakommunikációjuk is csökevényes marad, jóllehet a teljes kommunikációs folyamatnak ez elengedhetetlen, a kommunikáció belső tartalmának megértését segítő eszköze (gesztusok, tekintet, cselekedetek stb.). Nonverbális kommunikációval sokszor többet mondunk el magunkról környezetünknek, mint szavainkkal, ami segíti vagy ellenkezőleg, hátráltatja a társadalmi ranglétrán való előrejutást, a megfelelő kapcsolatok kialakulását. A tévésorozatokban látott eltúlzott karakterekkel, hamis tulajdonságokkal való azonosulásuk a társadalomnak, a közösségi létnek éppen azokból a szegmenseiből szorítja ki őket, ahol megtalálhatnák kiteljesedésüket, elégedettségüket, örömüket.

 

Mi a helyzet a reklámokkal?
A legnagyobb baj ezekkel az, hogy miközben a gyermekek nem értik a reklámok valódi célját, igaznak tekintik minden állítását és történését, és követendő mintának a reklámban bemutatott életfelfogást, életstílust.

 Elkülöníthető az iskolai és az otthoni stressz?
Igen, bár van úgy, hogy a kettő együtt jár. Például, ha válnak a szülők, és a veszekedések tettlegességek a gyerek előtt zajlanak, a gyerek ilyenkor a belső energiáit nem az iskolai tevékenységére használja fel, ezáltal romlik az iskolai teljesítménye, ami újabb szorongást generál.

 

 

 

Az iskolákban a tanárok legtöbbször a viselkedésbeli és érzelmi tünetekkel találkoznak: például a gyerek túlérzékeny, ingerlékeny vagy éppen állandóan unott. De az oktalan szomorúság, düh, agresszivitás is idesorolható. A bohóckodás mögött is sokszor nagyon komoly szorongás bújik meg.

 Milyen tényezők vezethetnek még az iskolai stresszhez?
Ha a szülő és a gyerek kapcsolata nem harmonikus, kölcsönös függőség alakul ki, amely mindkettőjük számára teher. a gyermek szeparációs élménye nem múlik el a beszoktatási időt követően sem. Az elszakadás élménye nem zavarhatja a gyermek egészséges tevékenységeit, beleértve az iskolát, mint új helyszínt. Az ismeretlentől való félelemnek bizonyos mértékig természetes velejárója a szorongás, de ha ez folyamatos, és nem múlik el, akkor ezt már magatartási zavarként tartjuk nyilván.

 Az iskolai elvárások egyre magasabbak az idő előrehaladtával. Rengeteg ismeretanyagot kell elsajátítania a gyermeknek. Kevesebb idő jut játékra, amely oldhatná a feszültséget. Tehát van egy általános leterheltsége, amire rájönnek a napi, aktuális megmérettetések.

 

 

 

A vizsgák, versenyek, fellépések lámpaláza is egyfajta kóros teljesítményszorongás?
Nem feltétlenül. Sőt, inkább azt mondható, hogy ez egy természetes és egészséges szorongás, amelynek sokféle összetevője van: például a siker utáni vágyakozás vagy éppen a kudarctól való félelem. De egy egészséges gyermeknek maga a feladat valójában kaland, a feladat megoldására pedig a siker lehetősége inspirálja. Az egészséges egyensúly ezen a területen általában az első osztály második hónapjában áll be. Ilyenkor a kezdeti félelem feloldódik, ezután persze újabb, magasabb megfelelési szintek következnek, újabb ösztönzések: Javítsd ki! ; Próbáld meg még egyszer! , de már ott van az első megfelelési szint biztonsága, és ez hat az énképre, a belső igényszintre.

 Okozhat-e szorongást a beilleszkedés?
Ha a gyermek az osztályközösségben nem találja meg a helyét, mindenféleképpen. Ha úgy érzi, hogy nem fogadják be a közösségbe, vagy hogy osztálytársai között népszerűtlen, és nem szeretik őt, állandóan feszültségben fog élni, s ezért peremhelyzetbe kerül.

 

 

 Az is fokozhatja az iskolai szorongást, ha a gyermeket otthon nem segítik a tanulásban, a házi feladat elkészítésében - főleg első osztályban -, ha nem figyelnek rá kellőképpen, s ezért otthon felejti a felszerelését, vagy elveszti a könyvét; vagy neki több idő kell a feladat megoldására, mint a társainak (sürgetik őt).

 Továbbá akkor is szoronghat a gyermekeknek, ha a számonkérés nem korrekt, esetleg nem tanult dolgokat kérnek tőlük számon, elmaradt teljesítményéért a társai negatív módon diszkriminálják, vagy különórákkal leterheljük őt.

Hogyan lehet fölismerni, hogy a gyerek furcsa viselkedése mögött a részképességek zavara vagy szorongás áll-e?
Ezt a két területet nem lehet élesen elkülöníteni egymástól. Tanulási zavarokról akkor beszélünk, ha az ép értelemmel és érzékszervekkel rendelkező gyermek egy vagy több képesség hibás működése miatt bizonyos tantárgyból nem tud megfelelni a követelményeknek. Ennek leggyakrabban előforduló külső jelei, ha az elsős gyermek magatartása az órákon nyugtalan, kisgyermekes, dekoncentráltsága és fáradékonysága miatt pedig erősen csökken a teljesítménye. Ez a kínos és méltánytalan helyzet különféle védekezési reakciókra, furcsa viselkedésre kényszerítheti őt: bohóckodóvá, túlérzékennyé, agresszívvé válhat.

 

 

 Hogyan lehet megelőzni ezeket a helyzeteket, vagy - ha arra van szükség - változtatni a már kialakult állapoton?
A szülőknek meg kell tanulniuk a gyermek segítségkérésére aktív figyelemmel reagálni. A szabálytanulásban szerepe van az értelmi fejlődésnek, a szülő utánzásának és a felnőtt viselkedésével való azonosulásnak. A rossz szülő-gyerek kapcsolat, a szülő helytelen mintaadása megnehezíti az azonosulást a gyermek számára Ez jelentősen hátráltatja az erkölcsi fejlődését. Fogadjuk el őt egy változatos tulajdonságokkal felruházott önálló lénynek. Ne akarjuk magunkhoz hasonlítani, ráerőltetni a magunk eszményképét. Szeressük olyannak amilyen. Ez növeli az önbizalmát, és elősegíti önazonosságának kialakulását.

 Fontos, hogy képességeinek megfelelő elvárásokat támasszunk a gyermekkel szemben, a játékra mindig maradjon ideje, segítsünk beosztani az idejét, hogy kialakulhasson benne a rendszerességre, módszerességre való képesség.

 Folyamatosan ellenőrizzük házi feladatait, kérdezzük ki mindennap, biztosítsuk a nyugodt tanuláshoz szükséges fizikai feltételeket is

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Miről szól a gyerekeknek a karácsony?

2012.12.16. 09:37 - dadaszolgalat

Címkék: ünnep karácsony gyerekek

Miről szól a gyerekeknek a karácsony?

 

Karácsonyra készülődve minden utcasarkon Mikulásokkal találkozunk, és minden kirakatban angyalok röpködnek. Úgyszólván úton-útfélen felmerülhet bennünk: vajon mit hisznek erről a gyerekek, hogyan várják és hogyan élik át ők ezt az ünnepet? Annál is inkább fontos kérdés ez, mivel különböző családokban eltérő felfogással, hittel találkozunk.


A vallásos keresztény családok számára a karácsony elsősorban vallási ünnep, amikor Jézus születésére emlékeznek: neki szól az adventi készülődés, az esti éneklés az adventi koszorú körül, a pásztorjáték, katolikusoknál az éjféli mise. Máshol a család nem templomjáró ugyan, de azért karácsony éjszakáján elmegy az éjféli misére, és felállítja a fa alatt a betlehemet, hagyománytiszteletből. Megint máshol az ünnepnek nincsen vallásos jellege, legfeljebb a jelképek használatában, egyébként a karácsony a családé, az öröm a közös együttlétnek és az ajándékozásnak szól. És ott vannak a más vallású családok is, akik máskor, másképp ünnepelnek, vagy éppen keverednek náluk a szokások és a hagyományok, mint az egyre inkább elterjedőben lévő Hanukarácsony esetében.

Mit kezdenek a gyerekek ezzel a sokféle szokással és hagyománnyal?

Az óvodás gyerekek világa csodákkal benépesített világ: gondolkodásuk mágikus, animisztikus, vagyis ha valamit elképzelnek, az valóra is válhat, és mindennek lelke van. Számukra a természetfölötti könnyen érthető és magától értetődő. Aki nem vallásos családból jön, az is hisz a csodákban, mert ez életkori sajátosság. A karácsony ünneplése tehát nem választja el a vallásos és nem vallásos családból jövő gyerekeket – a viták a gyerekek között arról, hogy élt-e igazán Jézus vagy ez csak egy legenda, vagy arról, hogy hogyan keletkezett valójában a világ, csak jóval később, 9-10 éves korban kezdődnek el.

hirdetés

A karácsony jelképei gyerekszemmel

A karácsony szimbólumai olyan egyetemes, sokatmondó jelképek, amelyekhez gyerek és felnőtt, vallásos és nem hívő egyaránt kapcsolódni tud.
Ilyen a betlehemi kisded: egy kisbaba, akinek a szülei szegények, és aki ezért istállóban született, jászolban fekszik, és állatok melengetik. A kisgyerekek mélyen együtt éreznek ezzel a másik kisgyerekkel, nagy átéléssel tudják fújni a régi karácsonyi éneket: „Rossz a Jézus kis csizmája, sír a ködmöne...”
A betlehemi születéstörténet állandó szereplője a messziről jött három király, Gáspár, Menyhért és Boldizsár, akik ajándékokat hoznak a kisdednek – az ő alakjuk is gyakran foglalkoztatja a gyerekek képzeletét. 

De ilyen az angyal is, aki a pásztoroknak hírül adja a kis Jézus megszületését, és egyben sok családba ő hozza az ajándékokat vagy a karácsonyfát is, amely egyébként szintén közös jelképe az ünnepnek: sok vallásos zsidó családban csak azért állítanak karácsonyfát, hogy a gyerek részesüljön annak az örömében is.

Karácsonyi szokások, házról-házra

Karácsonykor nemcsak Jézus születését ünnepli a keresztény világ. December 21-én, a téli napfordulón elkezdenek hosszabbodni a nappalok, a fény egyre inkább úrra lesz a sötétségen – ennek örömére gyújtunk gyertyát a téli estéken, amit a kisgyerekek áhítattal figyelnek és lelkesen fújnak el. Karácsonyra készülődve az énekelni szerető családokban felcsendülnek a hagyományos karácsonyi dalok, a feldíszített fa körül is gyakran énekel a család. Máshol a csak ilyenkor hallgatott karácsonyi zenék kerülnek elő, ezeket a gyerekek gyakran újra és újra követelik.

 

A karácsonyi ünnepkör szokásai vidéken persze mások, mint a városi családokban, ahol általában nem járnak a gyerekek a szomszédba betlehemezni, pásztorjátékot játszani, de azért például a sütés-főzésben lelkesen részt vesznek. Talán az egyik legjobb mulatság karácsony előtt
a közös mézeskalács-sütés, a gyúrásban-formázásban-díszítésben az óvodások fáradhatatlanok szoktak lenni. Ugyanilyen lelkesek a saját kezű ajándékok készítésében is, legyen az szegfűszegekkel díszített narancs vagy só-
liszt gyurmából készült, utólag kifestett karácsonyfadísz.

A készülődés, a különleges nap, a meglepetés öröme az óvodákba is bekerül. Bár a karácsony ünneplése inkább családi körbe való, az óvodában is megteremthető a meghitt, meleg, várakozó hangulat, behozhatók az ünnepet idéző apró szertartások.

Mert ami a karácsonyban igazán megragadja a gyerekeket, amitől számukra is érthetővé válik ez az ünnep, az a készülődés, a különleges napok közös tevékenységei, kis szertartásai. Ami tehát a gyerekek számára fontos, ami megmarad, és amire még felnőttkorban is nosztalgiával gondolnak vissza, az a hangokból, ízekből, illatokból, színekből, a közös készülődésből, az ajándékozás és a bensőséges együttlét öröméből szövődött karácsony. 

Forrás: Parentia.hu


Karácsonyi könyv óvodás korú gyerekeknek: A vakond és a karácsony

Karácsony és a gyerekek

2012.12.15. 09:37 - dadaszolgalat

Címkék: ünnep karácsony gyerekek beszélni

budapesti-karacsonyi-vasar-2_1355561553.jpg_502x378

 

 

Az adventi időszak, karácsony ünnepe a gyerekek számára talán az év legizgalmasabb időszaka. Egymást követik az események, december telis-tele van számukra fénypontokkal. Érdemes ezt a különleges időszakot kihasználni arra, hogy tartalmas időt töltsünk el gyerekeinkkel. Mit tegyünk, hogy a karácsony  a gyerekekkel ne kihívás legyen, hanem inkább élvezetes időszak a család számára. Ehhez kívánunk sok ötletet és tippet adni..

 

A karácsony már hetekkel az ünnep előtt érezteti közeledtét. Az áruházakat feldíszítik, a média önti az ünnepi reklámokat. A karácsonyváró időszak a gyerekek számára szinte soha nem akar véget érni, a szülők pedig megpróbálnak nem elveszni az előkészületek, az ünnep tervezése, a számtalan karácsonyi program és meghívás áradatában. Érdemes még hetekkel karácsony előtt megtervezni, mi az, amit feltétlenül szeretnénk csinálni a családdal. Íme néhány tipp a szervezéshez:

  • Hagyjuk, hogy a gyerekek is beleszóljanak a készülődésbe, és elmondják, mit szeretnének leginkább, vagy feltétlenül csinálni. Nem biztos, hogy nekik az okoz örömet, amiről a szülő azt gondolja, hogy elengedhetetlen.
  • Nem kell a teljes programot minden évben végig csinálni, ha tavaly volt nagy közös sütés, akkor idén helyezzük inkább a hangsúlyt a dekorációra, vagy látogassunk el több különböző karácsonyi vásárra, esetleg nézzünk meg egy Diótörő előadást.
  • Beszéljünk meg a család többi tagjával (nagyszülő, nagynéni, keresztszülők), hogy ők milyen programot vállalnának át szívesen a gyerekekkel, így a szülők az egyéb karácsonyi előkészületekkel is foglalkozhatnak.
  • A különböző korú gyerekeknek nyilván mást jelent a Mikulás és a karácsony is. Éppen ezért alakítsuk úgy az ünneplést, amely legjobban megfelel a gyerekek igényének és életkorának. Semmi szükség arra, hogy háromszor találkozzunk a Mikulással, vagy minden hétvégén díszeket készítsünk.
  • Használjuk ki a különböző adventi és karácsonyi rendezvények adta lehetőségeket közös kézműveskedésre, hazavihető díszek készítésére, beszerzések lebonyolítására. Így a kellemest összeköthetjük a hasznossal.
  • Szánjunk időt beszélgetésre is. Beszéljünk a gyerekekkel az ünnepről, annak jelentőségéről, valós tartalmáról, az előkészületekről, stb.

Könyvajánló - Már százszor megmondtam!

2012.12.12. 08:57 - dadaszolgalat

Címkék: könyv gyerek szavak nevelés szülők érzelmek

mar100szormegmondtam_1355298500.jpg_400x624



Már százszor megmondtam... - hangzik el nap, mint nap sok-sok családban. Vajon mi az oka, hogy a "megoldással" akkor is újra és újra próbálkozunk, ha nyilvánvalóan hasztalan? Ennek megértéséhez segít hozzá az a sok tapasztalat, mely a világ különböző tájain dolgozó pszichológusok megfigyeléseiből épül lassacskán rendszerré. Ezekből tudjuk, hogy közléseinknek fontos háttérüzenete lehet: szándékot, indulatot, érzelmet rejtenek, s ezt a másik fél -már a kisgyerek is- pontosan érzékeli. Csakhogy mindaddig ő is olyan kendőzött formában reagál, míg nem kap szavakba öntött eligazítást - éspedig nem a tennivalóiról, hanem a másik érzéseiről és igényeiről Minden ép értelmű, egészséges személyiségű ember megtanítható saját, eddig nem vállalt érzelmei felismerésére és megfogalmazására. Ehhez kíván gyakorlati segítséget nyújtani a szerző a kommunikációkutatás, a tranzakció-elemzés és a szociálpszichológia sok fontos eredményének bemutatásával.

 

"A gyerek ráérez arra, hogy az anya hajlamos átvenni a tennivalóit, ezért a "nem tudom" varázsige előbb-utóbb mentesíti őt a feladata alól... Az apával többnyire nem működik a dolog. "Hogyhogy nem tudod?! Próbáld meg még egyszer!" - feleli az apa. Ezt elmondta az anya már nemegyszer. A különbség csupán annyi, hogy az apának általában van türelme kivárni a próbálkozásokat. Mert kibírja a gyerek nyafogását, tehetetlenkedését. Vagy egyszerűen azért, mert büntet. Mindenesetre a gyerek első játszmakezdeményezésénél jelzi, hogy ő ebben nem partner.

Mitől "partner" az anya? Miért van az, hogy szinte minden családban az anya fegyelmező ereje a kisebb? Az anyaság első éveiben, amikor gyakran sír a kisbaba, az anya hozzászokik, hogy az ő dolga megoldani a gyerek baját, enyhíteni rossz közérzetét. Ez nemcsak saját életének tapasztalata, hanem ősi öröksége is a női nemnek. Minden gyerek úgy ismeri meg anyját, mint akinek lényege a segítés.

Az apa viszont - többnyire - már egy olyan életkorban válik fontos szereplővé a gyerek életében, amikor az már képes elfogadni a "muszáj"-t. Az anya személyéhez tehát történetileg is szorosan hozzátartozik mindenható segítsége, az apáéhoz nem. Az anya jelenléte előhívja a "kisbabás", felnőttekre támaszkodó magatartást, míg az apa az önállósághoz nyújt mintát és ösztönzést. Várható büszkesége arra serkenti az egészséges gyereket, hogy megfeleljen apja elvárásainak."

(részlet a Már százszor megmondtam c. könyvből)

 „Először engedek, aztán dühös leszek rá. Akkor meg parancsolgatni kezdek, amiért meg magamat utálom.”
 „Nem akarom azokat a hibákat elkövetni, amiktől én úgy szenvedtem gyerekként.”
„Annyira szeretném, hogy magabiztos, felelősségteljes, az életben jól boldoguló, vidám ember legyen belőle!”


Sok szülő érzi ugyanezt,  vagyis azt, hogy érdemes lenni kitörni ezekből az ördögi körökből, ennek megértésében segít ez a könyv is, ami ugyanarról a tranzakció-analitkus módszerről szól, amit  Eric Berne: Emberi játszmák című nagy sikerű könyvéből ismerhetünk. A felismerés után jön a gyakorlás, a játszmák megállítása és ennek  elsajátítása. Ha ez egyedül nem megy, érdemes szakmai segítséget is kérni ebben. A Dadaszolgálat is szívesen segít ebben az érdeklődő aktív szülőknek!

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Az agressziót csak növeli a verés

2012.12.09. 07:15 - dadaszolgalat

Címkék: agresszió nevelés vizsgálat bántalmazás

Friss kutatások szerint ha a fegyelmezés részeként testi fenyítést is alkalmaznak olyan gyerekeknél, akik genetikailag hajlamosabbak az agresszív viselkedésre, azzal csupán még agresszívabbakká teszik őket.

Az emberi természet és a neveltetés között igen bonyolult kölcsönhatás van, és míg azzal legtöbben tisztában vannak, hogy a gének mennyit számítanak, azt már kevesebben veszik figyelembe, hogy a gének és a környezet együtt akár nem várt hatásokat is kiválthatnak – számolt be kutatási eredményeiről J.C. Barnes, a Texas Egyetem munkatársa. 

Kutatása során a szakember ikerpárokon figyelte meg a genetikai hajlam és a testi fenyítés alkalmazásának hatásait, valamint azt, hogy mindezek hogyan befolyásolják a gyerekek viselkedését. Munkatársaival megállapították, hogy míg az agresszív viselkedésre való genetikai hajlam és a testi fenyítés mind a fiúk, mind a lányok esetében növelte az antiszociális viselkedés esélyét, amikor mindkét tényező együtt jelentkezett, az csak a fiúknál okozott még erőteljesebb antiszociális hajlamot.


Még ma is sokan alkalmazzák

Dr. Roya Samuels, a New York-i Steven és Alexandra Cohen Gyermekkórház munkatársa elmondta, már számos tanulmány mutatta ki a gyerekeknél alkalmazott testi fenyítés hosszú távú, káros következményeit, mégis sokan élnek ezzel a nevelési módszerrel ma is. Pedig a fizikai büntetés helyett a szülőknek sokkal inkább támogató, gondoskodó kapcsolatot kellene kiépíteni a gyerekeikkel, amely során a pozitív viselkedéseket kellene megerősíteni, a negatív viselkedésekkel szemben pedig már kicsi kortól következetesen kellene fellépni, de semmiképpen nem testi erőszakkal. A tanulmány az Agressive Behaviour című lapban jelent meg.

(Medipress)

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

A gondoskodó anyák gyerekei egészségesebbek

2012.12.08. 20:11 - dadaszolgalat

Címkék: anya egészség vizsgálat gondoskodás

 Aki megpuszilja a játszótéri sérülését mutató gyermekét, és este énekkel vagy mesével altatja el, megadja neki az esélyt, hogy felnőttként egészséges életet élhessen - derült ki egy új tanulmányból.

A tanulmány szerzői, Margie Lachman és Gregory Miller szerint az alacsony társadalmi helyzetben lévő családok gyermekei felnőttként gyakrabban küzdenek krónikus betegségekkel, és rövidebb ideig is élnek. Kíváncsiak voltak arra, hogy a gyengéd szülői háttér csillapíthatja-e ezeket a hátrányokat. Elsőként mindenkinek a pénz és az elérhető egészségügyi ellátás jutna eszébe, ám ezek nem játszanak túl jelentős szerepet a témában. Ennél fontosabb például az oktatás: a felsőfokú végzettséggel rendelkezők jobb lelki és fizikai egészségnek örvendenek, és a kognitív funkcióik is aktívabban működnek. A gyerekkori környezet szintén meghatározó az olyan évtizedekkel később megjelenő betegségek, mint a szív- és érrendszeri problémák vagy a diabétesz kialakulásában.

Gyerekkori stressznek gutaütés lehet a vége

A vizsgálatba 1205 önkéntest vontak be, akiket egy éjszakán át tartó kórházi megfigyelésre küldtek. Azt vizsgálták, van-e a szív- és érrendszeri megbetegedést, a kettes típusú diabéteszt és a stroke-ot (gutaütés) előrejelző emésztési rendellenességük. Lachman szerint a stresszes gyerekkor megnöveli e probléma kialakulásának valószínűségét, mivel az ekkor átélt szorongás középkorban vált ki reakciót szervezetből. A gyengéd anyai magatartás tehát a felnőttkori egészséget alapozza meg. A kísérletbe bevont emberek sorsát több mint egy évtizedig kísérték figyelemmel. Olyan dolgokra kérdeztek rá a korai anya-gyerek viszonnyal kapcsolatban, hogy például az édesanya mennyire értette meg gyermeke problémáit.

„Szeretnénk támogatni a sérülékeny, nem megfelelően működő családokat. Megtanítani a szülőket a gyermekeikkel való helyes bánásmódra és az olyan dolgokra is, mint az egészséges táplálkozás, ugyanis ezekkel is sokat tehetünk a későbbi kiegyensúlyozott életért” – nyilatkozta Lachman. A kutatók a generációs különbségekre is felhívták a figyelmet. A mai középkorúak jellemzően olyan családokban nőttek fel, ahol az apák nem nagyon vették ki a részüket a gyereknevelésből. Ők maguk már sokkal több törődést adnak a saját gyermekeiknek, így egészen más szülői mintát közvetítenek feléjük.

Forrás: Semmelweis Egyetem

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!



süti beállítások módosítása
Mobil