Segitség, gyerekeim vannak!

Ha látta már a "Segítség, gyerekeim vannak! " c. sorozatot akkor már tudja miről is van szó! A Szuperdada huszonéves szakmai múlttal rendelkező nevelő, aki kimegy a családhoz, megfigyelőként, láthatatlan személyként van jelen a család életében, mindenki úgy él, teszi a dolgát, ahogy addig, ő pedig megfigyel és javaslatot tesz. A Szuperdada elbeszélget a családtagokkal, felvázol egy tervet a változtatásra, és segít megvalósítani azt. 'Magyarországon is végre van ilyen!" A Szuperdada Szolgálat elérhetősége Tel:+3670-211-5191 e-mail: dadaszolg@gmail.com

Címkék

agresszió (5) állatkert (2) állatok (5) álom (1) alvás (4) anya (12) anyaméh (1) apa (11) bántalmazás (6) barlang (1) beszélgetés (3) beszélni (3) beteg (3) boldog (1) boldogság (1) büntetés (2) bűntudat (1) család (25) csecsemő (1) csillagok (1) dadus (2) diafilm (3) dícséret (3) düh (2) egészség (3) érzelmek (2) farsang (5) félelem (6) felelősség (2) férfi (2) férfiak (1) festés (4) feszültség (2) figyelem (1) film (4) fürdés (1) gondoskodás (3) gondozás (1) gyász (4) gyerek (1) gyerekek (68) halál (7) házilag (4) házimunka (1) hiszti (4) humor (2) idegesség (1) internet (1) intimitás (1) iskola (4) játék (18) játszani (16) játszótér (3) jelmez (2) jutalom (2) karácsony (9) kézzel festés (3) kiborulás (4) kommunikáció (2) koncert (2) könyv (6) környezetvédelem (1) kötődés (1) kreativ (4) kultúra (4) kutatás (6) kutya (2) madáretető (2) maszk (4) mázolás (2) megfigyelő (1) mese (17) meztelenség (1) Mikulás (2) mozgás (1) mozi (3) munka (1) múzeum (1) népzene (1) nevelés (41) (4) nők (1) nyaralás (1) nyugalom (1) önfegyelem (1) önvédelem (1) orvos (1) ősz (2) óvoda (2) pedagógia (1) pelenka (2) pénz (1) program (43) rádió (3) rajz (1) rajzolás (1) régész (1) repülés (1) rivalizálás (2) rokonok (1) ruha (1) sötétség (1) sport (1) stressz (1) sütés (1) számítógép (1) szavak (2) személyiségfejlődés (12) szex (3) színház (7) szokások (5) szorongás (3) szülés (1) születés (1) szülők (29) takarékosság (1) tánc (1) tanulás (5) tél (1) terápia (16) természet (6) terv (1) test (2) testápolás (3) testvérek (4) teszt (1) tévé (3) tréning (1) ünnep (5) válás (2) verseny (1) vicc (2) vizsgálat (3) zene (2) Címkefelhő

Karácsonyi őrület! Így éld túl a kellemetlenkedő rokonokat!

2012.12.25. 11:48 - dadaszolgalat

Címkék: család kommunikáció karácsony rokonok feszültség kiborulás

kari_feszko_1356432974.jpg_275x183



Minden évben elhatározom, hogy idén csak azért is kibírom a rokonok kellemetlenkedő kérdéseit –mondják sokan. - "De előre tudom, hogy ugyanaz lesz, mint tavaly. Vagy azelőtt. Valamelyik kedves nagynénim újra megkérdezi, mikor lesz már egy rendes pasim, vagy miért dolgozom olyan sokat. Én meg mivel nem akarom leüvölteni a haját, motyogok valamit, majd az első adandó alkalommal lelépek az ebédről – szegény anyukám legnagyobb bánatára."

Te is előre rettegsz a családi ebédektől? Segítséget kértünk szakértőnktől, Révész Renáta Liliána Szuperdadától, hogyan érdemes válaszolni a kedvességnek álcázott gonoszkodó kérdésekre.

Ne hagyd magad!

- Karácsonykor sokan elhatározzák, ha törik, ha szakad, kedvesek lesznek és nem vesznek össze senkivel – kezdi Révész Renáta Liliána. - Akármilyen idegesítő is egy rokon, nem szólnak vissza. Ez azonban rengeteg feszültséget és frusztációt okoz bennük, hiszen lássuk be, vannak rokonok, ismerősök, sőt akár barátok is, akik kedves kérdésnek álcázzák gonoszkodó megjegyzéseiket.

A Szuperdada szerint azonban nem kell mindenáron kedvesnek lenned! Ez ugyanis önmagában akkora energiát kíván, hogy aztán nem csoda, ha azért robbansz, mert sótlan a húsleves vagy pedig megtörten elsomfordálsz, és napokig bánkódsz a sértő megjegyzéseken. Ha te is azok közé tartozol, akik – ha megbántják – képtelenek azonnal visszavágni, akkor most figyelj!

A nevetés a legjobb fegyver 

- A legfontosabb, hogy próbáld meg humorral elütni a kérdéseket. - Neked nem kell gonoszkodnod, viszont válaszodban ügyesen álcázd, hogy legszívesebben azt válaszolnád: semmi közöd hozzá. Hiszen a túl személyes kérdéseket pont azért teszik fel egyesek, mert tudják, hogy gyenge pontra tapintanak vele, és hiába álcázzák azt kedves érdeklődésnek, azok valójában bántóak, szemtelenek és indiszkrétek.

Kérdés: Mikor házasodtok már össze?

Válasz: Amikor jónak látjuk.

Vagy: Amikor eljön az ideje.

Kérdés: Terveztek gyereket?

Válasz: Most nem, de lehet hogy holnap már igen.

Vagy: Amikor megfogan. Hiszen a gyerekek akkor szoktak jönni, amikor megfogannak.

Kérdés: Jól nézel ki. Felszedtél néhány kilót?

Válasz: Tényleg? Nem is vettem észre?! (Vagyis neked sem kéne...)

Vagy: Voltál mostanában szemésznél?

- Ez utóbbi egy kicsit szemtelenebb válasz, de csak pont annyira, amennyire a kérdés – mondja a Szuperdada. - Hiszen, ha valaki tudja a másikról, hogy hadilábon áll a kilókkal, akkor arra figyelmeztetni, hogy meghízott, egyértelműen azt jelenti, bántani akar. Ha ezt nem mered bevállalni, akkor akár azt is mondhatod: „Miért? Szerinted nem áll jól?" És ha erre valakinek van képe azt mondani, hogy nem, akkor feleld ezt: „A pasimnak/nekem így tetszik."

Kérdés: Még mindig azzal a fucsa fiúval jársz?

Válasz: Ja, de már nem furcsa.

Kérdés: Nem is értem, hogy egy ilyen szép lánynak, mint te, miért nincs még barátja...

Válasz: Lehet, hogy veled van a hiba, ha nem érted.

Kérdés: Mit is tanulsz az egyetemen?

Válasz: Majd, ha végeztem, megmondom.

Kérdés: Olyan fáradtnak és nyúzottnak tűnsz. Muszáj dolgoznod?

Válasz: Hobbiból dolgozom.

Ezek alapján már te is képes leszel megfelelő válaszokat adni, csak tartsd be a fenti alapszabályokat. Vagyis igyekezd elvenni feleleteid élét, és ne bántódj meg, mert már igazán tudhatnád: család ellen nincs orvosság.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!


Kisvakond és a karácsony

2012.12.23. 15:10 - dadaszolgalat

Címkék: film mese karácsony

Boldog Karácsonyt!

 

Programajánló - Karácsony Múzeum

2012.12.20. 10:13 - dadaszolgalat

Címkék: program karácsony

karacsony_muzeum_1355995424.jpg_645x225

 

 http://hubayhaz.com/images/layout/header/header.png

 

Legyen minden nap Karácsony!

A festői Szentendre belvárosában egy régi kopott épület új életre kelt. A Hubay család régen dédelgetett álma volt, hogy létrehozzanak egy olyan helyet, ahol újra visszatérhetnek a régi szép emlékek, a családi ünnepek meghitt hangulatai. Az álom valóra vált, hiszen 2010 advent első hétvégéjén hosszú és kitartó előkészületek után kitárta kapuit a Hubay-ház, mely az ünnepi díszek és kellékek valódi kincsestára. Koboldok és csengettyűk, csillagok és diótörők, muzeális értékű karácsonyfadíszek, a múlt és a jelen míves ünnepi kiegészítői várják a Karácsony Kiállítás és Szalon lelkes kincskeresőit! Díszítsük fel lelkünket és otthonunkat az év minden ünnepére! Elevenítsük fel és éljük át együtt gyermekkorunk boldog emlékeit újra és újra! A Hubay család sok szeretettel vár minden kedves látogatót és érdeklődőt Szentendre új gyöngyszemében, a Karácsony Kiállítás és Szalonban!

Nyitvatartás
H–P 10–18
SZ–V 10–18

A Hubay Ház Karácsony Kiállítás és Szalon megtekintése INGYENES.

Elérhetőségek
2000 Szentendre, Bercsényi u. 1.
06 (26) 500-230
hubayhaz@hubayhaz.com
További info:

 

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Hogyan csökkenthetjük a gyerekkori stesszt?

2012.12.18. 14:31 - dadaszolgalat

Címkék: tévé stressz szorongás gyerekek iskola nevelés szülők

 

 

. Szinte mindenkivel azonnal beszélhetünk mobiltelefonon, faxon vagy e-mailben. Az interneten felbecsülhetetlen információmennyiség áll a rendelkezésünkre. Sok otthonban szinte folyamatosan szól a tévé vagy a rádió. ömlik ránk a háború, éhínség, katasztrófa, baleset, bűneset, na és persze a sokat szidott reklámok. Vehetjük tehát korunk urbanizációs népbetegségének is a stresszt.

 Egyre riasztóbb statisztikák látnak napvilágot a fiatalokat sújtó súlyos érzelmi zavarokról, kábítószer-függőségről, öngyilkosságról; az iskolából kimaradókról. A tavalyi év gyermekeltűnési száma is megdöbbentő képet ad a társadalom mai állapotáról.

 Az oktatáspolitikusok a szülőket vádolják, hogy lázadó, erkölcstelen nemzedéket nevelnek. A szülők a tanintézményeket hibáztatják, hogy túl sok terhet raknak a gyerekekre, és nem szorítják vissza az iskolai drog és a bűnözés terjedését.

 A lelki egészség szakértői abban látják a probléma gyökerét, hogy a szülőknek az egzisztencia megteremtése mellett nem marad idejük a gyermekeiket úgy nevelni, hogy azok tevékeny, hasznos polgáraivá váljanak a társadalomnak.

 Ma már a legkülönfélébb nevelési elvekkel találkozhatunk: kiadványokkal, szemináriumokkal, kampányokkal próbálják a kialakult zűrzavart oszlatni. De lehet, hogy a legegyszerűbb elvek, a szeretet és a következetesség helyett bonyolult metodikájú torz vagy éppen téves nevelési módokba fogunk belebotlani. Hogyan tájékozódik, kap lelki védelmet a gyermek ebben a terhelt, vibráló világban?

  A leggyakrabban feltett kérdések és a válaszok:

  Mi a gyermekkori stressz?
A stressz olyan körülmény, amely viselkedési alkalmazkodást kíván. A gyermekek számára a világ néha méltánytalan és problémás hely, amelyben a problémás emberekkel és helyzetekkel való megbirkózás által válnak érett és független felnőttekké. Egy gyermeknek egyszerre kell megfelelnie a felnőttek elvárásainak és saját, belülről fakadó igényeinek, vágyainak.

 

Hogyan alakul ki a szorongás a gyermekeknél? Mik lehetnek a gyermekkori szorongás kialakulásának a kiváltó okai?
Az egyik ok lehet, ha túlzottan korlátozzák, agyonnevelik a gyermeket. Az erőszakos, érzéketlen fegyelmezés árt a személyiség, a karakter egészséges fejlődésének. Az ilyen helyzetekben sokszor kétségbeejtően gyámoltalannak, kiszolgáltatottnak érzi magát egy gyermek, s végül eljuthat az alkalmazkodásnak arra a (negatív) szintjére, amikor elveszti önállósulási törekvéseit.

Talán meglepő, de az is oka lehet a szorongás kialakulásának, ha túlságosan elnézőek, megengedőek a felnőttek. A gyermekek számára rendkívül fontos, hogy legyenek igazodási pontjaik. Ha nem világosak számukra a felnőttek szándékai, nem érzik a felnőttek tudatosságát, magukat sem érzik biztonságban.

 Egy pici gyerek érti a tiltást vagy annak magyarázatát?
Nem, de érzi és érti a szülő hangsúlyát, mondanivalójának érzelmi színezetét.
Egy gyermek önállósági törekvései háromévesen alakulnak ki. Egyre inkább szeretné érvényesíteni akaratát, s ha akadályokba ütközik, türelmetlenségében daccal reagál. Ilyenkor fontos biztosítani őt arról, hogy megértjük az érzéseit, de viselkedését nem fogadjuk el. A szülő akkor jár el a leghelyesebben, ha tiltó szavak használata helyett inkább azt mondja a gyermeknek, amit csinálnia kellene, és nem azt hajtogatja, hogy mit ne tegyen. Például a Ne nyúlj hozzá! tiltás helyett jobb azt mondani, hogy Tedd le, légy szíves, a távirányítót! .

 

Még ennél is jobb, ha a tiltás megfogalmazásakor a szülő a saját akaratát nem állítja szembe a gyermekével, hanem arról beszél neki, hogy miért nem engedheti meg ezt vagy azt. Tedd le a kulcsot, légy szíves! , mert: Az az apa kulcsa! Ha a gyermeknek kicsi kora óta az a tapasztalata, hogy joga van dönteni, választani az őt érintő kérdések egy részében, akkor akarata még az önállóság és énfejlődés kritikusabb, nehezebb szakaszában sem válik daccá.

 A kisgyerek hogyan érti meg a szülő utasításait?
A legcélravezetőbb eljárás, ha a szülő nagyon pontosan megfogalmazza, hogy mi az elvárása, kérése. Ha csupán azt mondja, hogy Ne rosszalkodj! , a kisgyerek nem egy konkrét utasítást hall; és ha még a magyarázat is elmarad, a gyermek még bizonytalanabb lesz. Jobb, ha a szülő azt mondja: Az ollóval nem játszunk! , mert: Megszúrhatja az ujjadat.

Hosszú távon ezek, vagyis a következetes követelmények, tiltások s a belátást segítő magyarázatok együttesen segítik a gyermeket a környezet játékszabályainak megértésében, a belső fékek kialakulásában. Így alakul ki folyamatosan az a belső értékrend, amely által stabil személyiséggé fejlődik a gyermek, s ez teszi majd alkalmassá arra, hogy a társadalom különféle közösségi szintjein (előbb az óvodában, iskolában, majd a munkahelyen s más társadalmi szerveződésekben) együtt tudjon működni másokkal, anélkül, hogy a személyisége sérülne.

 

 Hány éves korra épülnek be azok a követelmények és tilalmak, amelyek a gyermek viselkedését belülről irányítják?
Őt-, hatéves korra. A szülői intelmekre kialakuló szabálytudat persze még tízévesen sem állandó része a gyermek személyiségének. Azonban a serdülőkor végére már lelkileg függetlenedni tud a szüleitől.

Melyik szülői magatartásforma a helyes a szabályok kialakítása során?
A passzív szülő teljesen visszahúzódik a nevelési feladatoktól, kerüli a konfliktust, inkább mindent megad a gyereknek, csak hogy az ne rendetlenkedjen. Az agresszív szülő szidással bírja a gyermeket a megfelelő viselkedésre, a manipulatív szülő pedig bűntudatot ébreszt gyermekében úgy, hogy például folyamatosan másokhoz hasonlítgatja ( Bezzeg a testvéred ennyi idős korában már folyékonyan olvasott! ). Előfordulhat, hogy szülők az úgynevezett önbeteljesítő jóslatokkal formálják a gyermek önmagáról alkotott képét: Hülye vagy! ; Soha sem mész semmire! ; Rossz vagy! Mindamellett, hogy a gyermekben egy negatív kép alakul ki önmagáról, a szavak még azt is közvetítik számára, hogy a szülei nem fogadják el, elutasítják őt.

 

A helyes magatartás következetes, határozott, melyben a szülő egyértelmű kéréseket utasításokat fogalmaz meg. És ha gyermekének esetleg ennek ellenére sem sikerül az elvárásoknak megfelelően teljesítenie, nem fogja őt megalázni. A sikeres gyermekek mögött évekig tartó szülői buzdítás és dicséret áll.

 Hogyan írhatnánk le a gyermekek számára legkedvezőbb körülményeket?
Legfontosabb egy gyermek számára a biztos, meleg családi légkör. Ennek hiánya az oka a legtöbb, gyermekkorban kialakult szorongásnak, melyek kísérőjelensége lehet például a bevizelés is. Ha a gyermek otthon szeretetet kap, és kiszámítható követelményeket állítanak elé, ki fog benne alakulni a szülei iránti tisztelet. De azt is fontos látnia egy gyermeknek, hogy a szülei szeretik és értékelik egymást, és nem rúgják fel a közösen kialakított szabályokat.

Persze a meleg családi légkör nem egyenlő a korlátok nélküli létezéssel. Ehhez tudatosítani kell a gyermekben, hogy nem körülötte forog a világ , és legfőképpen nem ő irányítja a családot, hanem a szülők.
Egy gyermek biztonságérzéséhez elengedhetetlen a családban az egészséges hierarchia kialakítása.

 Melyek a leggyakoribb tünetei a gyermekkori szorongásnak, stressznek?
Számos jel figyelmeztethet. bennünket. Külső, fizikai tünet lehet a körmök rágása, a tenyér izzadása, fejfájás, ujjszopás, önringatás, emésztési zavarok, gyomorfájás, étvágytalanság, válogatósság. Családi problémák és a szülők közötti tartós feszültség hatására létrejöhet kóros elhízás is, mivel a gyermek stressz-helyzetben - függetlenül a biológiai éhségérzet jelentkezésétől - úgy érezheti, hogy feltétlenül ennie kell. Ugyanakkor ez egy csapda is lesz a számára, ugyanis a kövér gyermek rendszerint kortársai gúnyolódásának a tárgya. Ennek hatására megjelenhetnek nála alacsonyabbrendűségi érzések, amelyhez rendszerint bűntudat társul. A csúfolódás hatására visszahúzódik a testmozgás, de még a közös játék elől is, s ez teljes magányossá váláshoz vezethet. Ilyen esetekben például a tanárok azzal támogathatják ezeket a gyermekeket, ha segítenek nekik megtalálni azokat a szellemi értékeiket, amelyek mentén az önbecsülésük erősödik, és a többiek is becsülhetik őket.
A kóros elhízás ellentéte, az anorexia, modern elméletek szerint a serdülők, főleg kislányok autonómiatörekvéseivel magyarázható.

 Fizikai tünetként említettük már a bevizelést, ami csak abban az esetben kóros, ha a gyermek már ötéves elmúlt, és hetente legalább egyszer bepisil. A szülő legfontosabb feladata ebben a helyzetben, hogy semmiféle módon ne büntesse, ne alázza meg gyermekét ezért, akinek a bepisilés ténye is súlyos lelki konfliktust, traumát okoz.

 

 A tévé is lehet a stressz forrás?
A gyermekek tizenöt-tizenhat éves korukig rajzfilm és játékfilm formájában több tízezer erőszakos cselekményt néznek végig. Ezrével halnak meg a szemük láttára gyermekek, felnőttek, állatok, gonosz és jó emberek, s így kialakul bennük az élet értéktelenségének. a tudata. A közbiztonság romlása is közre játszik abban, hogy a gyerekek egyre többet vannak a négy fal közé zárva. Ennek a falak közé szorított életnek köszönhetően egyedi programokat alakítanak ki, melyek közül a legtöbb idő a televíziózásnak jut. Azonban ez nem jelent számukra valódi élményt. A megkérdezett gyerekek 80 százaléka a kollektív kikapcsolódást tartja a legfontosabbnak.

A helyzetet tovább rontja a legújabb kori hálószoba-kultúra elterjedése is: saját szoba saját tévével. A családok egyre kisebbé válnak, kevés a gyerek, mégis mindenki elszeparálódik. Így a gyermekeknek nemcsak verbális képességeik maradnak el a korosztályuktól elvárhatóhoz képest, hanem metakommunikációjuk is csökevényes marad, jóllehet a teljes kommunikációs folyamatnak ez elengedhetetlen, a kommunikáció belső tartalmának megértését segítő eszköze (gesztusok, tekintet, cselekedetek stb.). Nonverbális kommunikációval sokszor többet mondunk el magunkról környezetünknek, mint szavainkkal, ami segíti vagy ellenkezőleg, hátráltatja a társadalmi ranglétrán való előrejutást, a megfelelő kapcsolatok kialakulását. A tévésorozatokban látott eltúlzott karakterekkel, hamis tulajdonságokkal való azonosulásuk a társadalomnak, a közösségi létnek éppen azokból a szegmenseiből szorítja ki őket, ahol megtalálhatnák kiteljesedésüket, elégedettségüket, örömüket.

 

Mi a helyzet a reklámokkal?
A legnagyobb baj ezekkel az, hogy miközben a gyermekek nem értik a reklámok valódi célját, igaznak tekintik minden állítását és történését, és követendő mintának a reklámban bemutatott életfelfogást, életstílust.

 Elkülöníthető az iskolai és az otthoni stressz?
Igen, bár van úgy, hogy a kettő együtt jár. Például, ha válnak a szülők, és a veszekedések tettlegességek a gyerek előtt zajlanak, a gyerek ilyenkor a belső energiáit nem az iskolai tevékenységére használja fel, ezáltal romlik az iskolai teljesítménye, ami újabb szorongást generál.

 

 

 

Az iskolákban a tanárok legtöbbször a viselkedésbeli és érzelmi tünetekkel találkoznak: például a gyerek túlérzékeny, ingerlékeny vagy éppen állandóan unott. De az oktalan szomorúság, düh, agresszivitás is idesorolható. A bohóckodás mögött is sokszor nagyon komoly szorongás bújik meg.

 Milyen tényezők vezethetnek még az iskolai stresszhez?
Ha a szülő és a gyerek kapcsolata nem harmonikus, kölcsönös függőség alakul ki, amely mindkettőjük számára teher. a gyermek szeparációs élménye nem múlik el a beszoktatási időt követően sem. Az elszakadás élménye nem zavarhatja a gyermek egészséges tevékenységeit, beleértve az iskolát, mint új helyszínt. Az ismeretlentől való félelemnek bizonyos mértékig természetes velejárója a szorongás, de ha ez folyamatos, és nem múlik el, akkor ezt már magatartási zavarként tartjuk nyilván.

 Az iskolai elvárások egyre magasabbak az idő előrehaladtával. Rengeteg ismeretanyagot kell elsajátítania a gyermeknek. Kevesebb idő jut játékra, amely oldhatná a feszültséget. Tehát van egy általános leterheltsége, amire rájönnek a napi, aktuális megmérettetések.

 

 

 

A vizsgák, versenyek, fellépések lámpaláza is egyfajta kóros teljesítményszorongás?
Nem feltétlenül. Sőt, inkább azt mondható, hogy ez egy természetes és egészséges szorongás, amelynek sokféle összetevője van: például a siker utáni vágyakozás vagy éppen a kudarctól való félelem. De egy egészséges gyermeknek maga a feladat valójában kaland, a feladat megoldására pedig a siker lehetősége inspirálja. Az egészséges egyensúly ezen a területen általában az első osztály második hónapjában áll be. Ilyenkor a kezdeti félelem feloldódik, ezután persze újabb, magasabb megfelelési szintek következnek, újabb ösztönzések: Javítsd ki! ; Próbáld meg még egyszer! , de már ott van az első megfelelési szint biztonsága, és ez hat az énképre, a belső igényszintre.

 Okozhat-e szorongást a beilleszkedés?
Ha a gyermek az osztályközösségben nem találja meg a helyét, mindenféleképpen. Ha úgy érzi, hogy nem fogadják be a közösségbe, vagy hogy osztálytársai között népszerűtlen, és nem szeretik őt, állandóan feszültségben fog élni, s ezért peremhelyzetbe kerül.

 

 

 Az is fokozhatja az iskolai szorongást, ha a gyermeket otthon nem segítik a tanulásban, a házi feladat elkészítésében - főleg első osztályban -, ha nem figyelnek rá kellőképpen, s ezért otthon felejti a felszerelését, vagy elveszti a könyvét; vagy neki több idő kell a feladat megoldására, mint a társainak (sürgetik őt).

 Továbbá akkor is szoronghat a gyermekeknek, ha a számonkérés nem korrekt, esetleg nem tanult dolgokat kérnek tőlük számon, elmaradt teljesítményéért a társai negatív módon diszkriminálják, vagy különórákkal leterheljük őt.

Hogyan lehet fölismerni, hogy a gyerek furcsa viselkedése mögött a részképességek zavara vagy szorongás áll-e?
Ezt a két területet nem lehet élesen elkülöníteni egymástól. Tanulási zavarokról akkor beszélünk, ha az ép értelemmel és érzékszervekkel rendelkező gyermek egy vagy több képesség hibás működése miatt bizonyos tantárgyból nem tud megfelelni a követelményeknek. Ennek leggyakrabban előforduló külső jelei, ha az elsős gyermek magatartása az órákon nyugtalan, kisgyermekes, dekoncentráltsága és fáradékonysága miatt pedig erősen csökken a teljesítménye. Ez a kínos és méltánytalan helyzet különféle védekezési reakciókra, furcsa viselkedésre kényszerítheti őt: bohóckodóvá, túlérzékennyé, agresszívvé válhat.

 

 

 Hogyan lehet megelőzni ezeket a helyzeteket, vagy - ha arra van szükség - változtatni a már kialakult állapoton?
A szülőknek meg kell tanulniuk a gyermek segítségkérésére aktív figyelemmel reagálni. A szabálytanulásban szerepe van az értelmi fejlődésnek, a szülő utánzásának és a felnőtt viselkedésével való azonosulásnak. A rossz szülő-gyerek kapcsolat, a szülő helytelen mintaadása megnehezíti az azonosulást a gyermek számára Ez jelentősen hátráltatja az erkölcsi fejlődését. Fogadjuk el őt egy változatos tulajdonságokkal felruházott önálló lénynek. Ne akarjuk magunkhoz hasonlítani, ráerőltetni a magunk eszményképét. Szeressük olyannak amilyen. Ez növeli az önbizalmát, és elősegíti önazonosságának kialakulását.

 Fontos, hogy képességeinek megfelelő elvárásokat támasszunk a gyermekkel szemben, a játékra mindig maradjon ideje, segítsünk beosztani az idejét, hogy kialakulhasson benne a rendszerességre, módszerességre való képesség.

 Folyamatosan ellenőrizzük házi feladatait, kérdezzük ki mindennap, biztosítsuk a nyugodt tanuláshoz szükséges fizikai feltételeket is

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Miről szól a gyerekeknek a karácsony?

2012.12.16. 09:37 - dadaszolgalat

Címkék: ünnep karácsony gyerekek

Miről szól a gyerekeknek a karácsony?

 

Karácsonyra készülődve minden utcasarkon Mikulásokkal találkozunk, és minden kirakatban angyalok röpködnek. Úgyszólván úton-útfélen felmerülhet bennünk: vajon mit hisznek erről a gyerekek, hogyan várják és hogyan élik át ők ezt az ünnepet? Annál is inkább fontos kérdés ez, mivel különböző családokban eltérő felfogással, hittel találkozunk.


A vallásos keresztény családok számára a karácsony elsősorban vallási ünnep, amikor Jézus születésére emlékeznek: neki szól az adventi készülődés, az esti éneklés az adventi koszorú körül, a pásztorjáték, katolikusoknál az éjféli mise. Máshol a család nem templomjáró ugyan, de azért karácsony éjszakáján elmegy az éjféli misére, és felállítja a fa alatt a betlehemet, hagyománytiszteletből. Megint máshol az ünnepnek nincsen vallásos jellege, legfeljebb a jelképek használatában, egyébként a karácsony a családé, az öröm a közös együttlétnek és az ajándékozásnak szól. És ott vannak a más vallású családok is, akik máskor, másképp ünnepelnek, vagy éppen keverednek náluk a szokások és a hagyományok, mint az egyre inkább elterjedőben lévő Hanukarácsony esetében.

Mit kezdenek a gyerekek ezzel a sokféle szokással és hagyománnyal?

Az óvodás gyerekek világa csodákkal benépesített világ: gondolkodásuk mágikus, animisztikus, vagyis ha valamit elképzelnek, az valóra is válhat, és mindennek lelke van. Számukra a természetfölötti könnyen érthető és magától értetődő. Aki nem vallásos családból jön, az is hisz a csodákban, mert ez életkori sajátosság. A karácsony ünneplése tehát nem választja el a vallásos és nem vallásos családból jövő gyerekeket – a viták a gyerekek között arról, hogy élt-e igazán Jézus vagy ez csak egy legenda, vagy arról, hogy hogyan keletkezett valójában a világ, csak jóval később, 9-10 éves korban kezdődnek el.

hirdetés

A karácsony jelképei gyerekszemmel

A karácsony szimbólumai olyan egyetemes, sokatmondó jelképek, amelyekhez gyerek és felnőtt, vallásos és nem hívő egyaránt kapcsolódni tud.
Ilyen a betlehemi kisded: egy kisbaba, akinek a szülei szegények, és aki ezért istállóban született, jászolban fekszik, és állatok melengetik. A kisgyerekek mélyen együtt éreznek ezzel a másik kisgyerekkel, nagy átéléssel tudják fújni a régi karácsonyi éneket: „Rossz a Jézus kis csizmája, sír a ködmöne...”
A betlehemi születéstörténet állandó szereplője a messziről jött három király, Gáspár, Menyhért és Boldizsár, akik ajándékokat hoznak a kisdednek – az ő alakjuk is gyakran foglalkoztatja a gyerekek képzeletét. 

De ilyen az angyal is, aki a pásztoroknak hírül adja a kis Jézus megszületését, és egyben sok családba ő hozza az ajándékokat vagy a karácsonyfát is, amely egyébként szintén közös jelképe az ünnepnek: sok vallásos zsidó családban csak azért állítanak karácsonyfát, hogy a gyerek részesüljön annak az örömében is.

Karácsonyi szokások, házról-házra

Karácsonykor nemcsak Jézus születését ünnepli a keresztény világ. December 21-én, a téli napfordulón elkezdenek hosszabbodni a nappalok, a fény egyre inkább úrra lesz a sötétségen – ennek örömére gyújtunk gyertyát a téli estéken, amit a kisgyerekek áhítattal figyelnek és lelkesen fújnak el. Karácsonyra készülődve az énekelni szerető családokban felcsendülnek a hagyományos karácsonyi dalok, a feldíszített fa körül is gyakran énekel a család. Máshol a csak ilyenkor hallgatott karácsonyi zenék kerülnek elő, ezeket a gyerekek gyakran újra és újra követelik.

 

A karácsonyi ünnepkör szokásai vidéken persze mások, mint a városi családokban, ahol általában nem járnak a gyerekek a szomszédba betlehemezni, pásztorjátékot játszani, de azért például a sütés-főzésben lelkesen részt vesznek. Talán az egyik legjobb mulatság karácsony előtt
a közös mézeskalács-sütés, a gyúrásban-formázásban-díszítésben az óvodások fáradhatatlanok szoktak lenni. Ugyanilyen lelkesek a saját kezű ajándékok készítésében is, legyen az szegfűszegekkel díszített narancs vagy só-
liszt gyurmából készült, utólag kifestett karácsonyfadísz.

A készülődés, a különleges nap, a meglepetés öröme az óvodákba is bekerül. Bár a karácsony ünneplése inkább családi körbe való, az óvodában is megteremthető a meghitt, meleg, várakozó hangulat, behozhatók az ünnepet idéző apró szertartások.

Mert ami a karácsonyban igazán megragadja a gyerekeket, amitől számukra is érthetővé válik ez az ünnep, az a készülődés, a különleges napok közös tevékenységei, kis szertartásai. Ami tehát a gyerekek számára fontos, ami megmarad, és amire még felnőttkorban is nosztalgiával gondolnak vissza, az a hangokból, ízekből, illatokból, színekből, a közös készülődésből, az ajándékozás és a bensőséges együttlét öröméből szövődött karácsony. 

Forrás: Parentia.hu


Karácsonyi könyv óvodás korú gyerekeknek: A vakond és a karácsony

Karácsony és a gyerekek

2012.12.15. 09:37 - dadaszolgalat

Címkék: ünnep karácsony gyerekek beszélni

budapesti-karacsonyi-vasar-2_1355561553.jpg_502x378

 

 

Az adventi időszak, karácsony ünnepe a gyerekek számára talán az év legizgalmasabb időszaka. Egymást követik az események, december telis-tele van számukra fénypontokkal. Érdemes ezt a különleges időszakot kihasználni arra, hogy tartalmas időt töltsünk el gyerekeinkkel. Mit tegyünk, hogy a karácsony  a gyerekekkel ne kihívás legyen, hanem inkább élvezetes időszak a család számára. Ehhez kívánunk sok ötletet és tippet adni..

 

A karácsony már hetekkel az ünnep előtt érezteti közeledtét. Az áruházakat feldíszítik, a média önti az ünnepi reklámokat. A karácsonyváró időszak a gyerekek számára szinte soha nem akar véget érni, a szülők pedig megpróbálnak nem elveszni az előkészületek, az ünnep tervezése, a számtalan karácsonyi program és meghívás áradatában. Érdemes még hetekkel karácsony előtt megtervezni, mi az, amit feltétlenül szeretnénk csinálni a családdal. Íme néhány tipp a szervezéshez:

  • Hagyjuk, hogy a gyerekek is beleszóljanak a készülődésbe, és elmondják, mit szeretnének leginkább, vagy feltétlenül csinálni. Nem biztos, hogy nekik az okoz örömet, amiről a szülő azt gondolja, hogy elengedhetetlen.
  • Nem kell a teljes programot minden évben végig csinálni, ha tavaly volt nagy közös sütés, akkor idén helyezzük inkább a hangsúlyt a dekorációra, vagy látogassunk el több különböző karácsonyi vásárra, esetleg nézzünk meg egy Diótörő előadást.
  • Beszéljünk meg a család többi tagjával (nagyszülő, nagynéni, keresztszülők), hogy ők milyen programot vállalnának át szívesen a gyerekekkel, így a szülők az egyéb karácsonyi előkészületekkel is foglalkozhatnak.
  • A különböző korú gyerekeknek nyilván mást jelent a Mikulás és a karácsony is. Éppen ezért alakítsuk úgy az ünneplést, amely legjobban megfelel a gyerekek igényének és életkorának. Semmi szükség arra, hogy háromszor találkozzunk a Mikulással, vagy minden hétvégén díszeket készítsünk.
  • Használjuk ki a különböző adventi és karácsonyi rendezvények adta lehetőségeket közös kézműveskedésre, hazavihető díszek készítésére, beszerzések lebonyolítására. Így a kellemest összeköthetjük a hasznossal.
  • Szánjunk időt beszélgetésre is. Beszéljünk a gyerekekkel az ünnepről, annak jelentőségéről, valós tartalmáról, az előkészületekről, stb.

Könyvajánló - Már százszor megmondtam!

2012.12.12. 08:57 - dadaszolgalat

Címkék: könyv gyerek szavak nevelés szülők érzelmek

mar100szormegmondtam_1355298500.jpg_400x624



Már százszor megmondtam... - hangzik el nap, mint nap sok-sok családban. Vajon mi az oka, hogy a "megoldással" akkor is újra és újra próbálkozunk, ha nyilvánvalóan hasztalan? Ennek megértéséhez segít hozzá az a sok tapasztalat, mely a világ különböző tájain dolgozó pszichológusok megfigyeléseiből épül lassacskán rendszerré. Ezekből tudjuk, hogy közléseinknek fontos háttérüzenete lehet: szándékot, indulatot, érzelmet rejtenek, s ezt a másik fél -már a kisgyerek is- pontosan érzékeli. Csakhogy mindaddig ő is olyan kendőzött formában reagál, míg nem kap szavakba öntött eligazítást - éspedig nem a tennivalóiról, hanem a másik érzéseiről és igényeiről Minden ép értelmű, egészséges személyiségű ember megtanítható saját, eddig nem vállalt érzelmei felismerésére és megfogalmazására. Ehhez kíván gyakorlati segítséget nyújtani a szerző a kommunikációkutatás, a tranzakció-elemzés és a szociálpszichológia sok fontos eredményének bemutatásával.

 

"A gyerek ráérez arra, hogy az anya hajlamos átvenni a tennivalóit, ezért a "nem tudom" varázsige előbb-utóbb mentesíti őt a feladata alól... Az apával többnyire nem működik a dolog. "Hogyhogy nem tudod?! Próbáld meg még egyszer!" - feleli az apa. Ezt elmondta az anya már nemegyszer. A különbség csupán annyi, hogy az apának általában van türelme kivárni a próbálkozásokat. Mert kibírja a gyerek nyafogását, tehetetlenkedését. Vagy egyszerűen azért, mert büntet. Mindenesetre a gyerek első játszmakezdeményezésénél jelzi, hogy ő ebben nem partner.

Mitől "partner" az anya? Miért van az, hogy szinte minden családban az anya fegyelmező ereje a kisebb? Az anyaság első éveiben, amikor gyakran sír a kisbaba, az anya hozzászokik, hogy az ő dolga megoldani a gyerek baját, enyhíteni rossz közérzetét. Ez nemcsak saját életének tapasztalata, hanem ősi öröksége is a női nemnek. Minden gyerek úgy ismeri meg anyját, mint akinek lényege a segítés.

Az apa viszont - többnyire - már egy olyan életkorban válik fontos szereplővé a gyerek életében, amikor az már képes elfogadni a "muszáj"-t. Az anya személyéhez tehát történetileg is szorosan hozzátartozik mindenható segítsége, az apáéhoz nem. Az anya jelenléte előhívja a "kisbabás", felnőttekre támaszkodó magatartást, míg az apa az önállósághoz nyújt mintát és ösztönzést. Várható büszkesége arra serkenti az egészséges gyereket, hogy megfeleljen apja elvárásainak."

(részlet a Már százszor megmondtam c. könyvből)

 „Először engedek, aztán dühös leszek rá. Akkor meg parancsolgatni kezdek, amiért meg magamat utálom.”
 „Nem akarom azokat a hibákat elkövetni, amiktől én úgy szenvedtem gyerekként.”
„Annyira szeretném, hogy magabiztos, felelősségteljes, az életben jól boldoguló, vidám ember legyen belőle!”


Sok szülő érzi ugyanezt,  vagyis azt, hogy érdemes lenni kitörni ezekből az ördögi körökből, ennek megértésében segít ez a könyv is, ami ugyanarról a tranzakció-analitkus módszerről szól, amit  Eric Berne: Emberi játszmák című nagy sikerű könyvéből ismerhetünk. A felismerés után jön a gyakorlás, a játszmák megállítása és ennek  elsajátítása. Ha ez egyedül nem megy, érdemes szakmai segítséget is kérni ebben. A Dadaszolgálat is szívesen segít ebben az érdeklődő aktív szülőknek!

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Az agressziót csak növeli a verés

2012.12.09. 07:15 - dadaszolgalat

Címkék: agresszió nevelés vizsgálat bántalmazás

Friss kutatások szerint ha a fegyelmezés részeként testi fenyítést is alkalmaznak olyan gyerekeknél, akik genetikailag hajlamosabbak az agresszív viselkedésre, azzal csupán még agresszívabbakká teszik őket.

Az emberi természet és a neveltetés között igen bonyolult kölcsönhatás van, és míg azzal legtöbben tisztában vannak, hogy a gének mennyit számítanak, azt már kevesebben veszik figyelembe, hogy a gének és a környezet együtt akár nem várt hatásokat is kiválthatnak – számolt be kutatási eredményeiről J.C. Barnes, a Texas Egyetem munkatársa. 

Kutatása során a szakember ikerpárokon figyelte meg a genetikai hajlam és a testi fenyítés alkalmazásának hatásait, valamint azt, hogy mindezek hogyan befolyásolják a gyerekek viselkedését. Munkatársaival megállapították, hogy míg az agresszív viselkedésre való genetikai hajlam és a testi fenyítés mind a fiúk, mind a lányok esetében növelte az antiszociális viselkedés esélyét, amikor mindkét tényező együtt jelentkezett, az csak a fiúknál okozott még erőteljesebb antiszociális hajlamot.


Még ma is sokan alkalmazzák

Dr. Roya Samuels, a New York-i Steven és Alexandra Cohen Gyermekkórház munkatársa elmondta, már számos tanulmány mutatta ki a gyerekeknél alkalmazott testi fenyítés hosszú távú, káros következményeit, mégis sokan élnek ezzel a nevelési módszerrel ma is. Pedig a fizikai büntetés helyett a szülőknek sokkal inkább támogató, gondoskodó kapcsolatot kellene kiépíteni a gyerekeikkel, amely során a pozitív viselkedéseket kellene megerősíteni, a negatív viselkedésekkel szemben pedig már kicsi kortól következetesen kellene fellépni, de semmiképpen nem testi erőszakkal. A tanulmány az Agressive Behaviour című lapban jelent meg.

(Medipress)

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

A gondoskodó anyák gyerekei egészségesebbek

2012.12.08. 20:11 - dadaszolgalat

Címkék: anya egészség vizsgálat gondoskodás

 Aki megpuszilja a játszótéri sérülését mutató gyermekét, és este énekkel vagy mesével altatja el, megadja neki az esélyt, hogy felnőttként egészséges életet élhessen - derült ki egy új tanulmányból.

A tanulmány szerzői, Margie Lachman és Gregory Miller szerint az alacsony társadalmi helyzetben lévő családok gyermekei felnőttként gyakrabban küzdenek krónikus betegségekkel, és rövidebb ideig is élnek. Kíváncsiak voltak arra, hogy a gyengéd szülői háttér csillapíthatja-e ezeket a hátrányokat. Elsőként mindenkinek a pénz és az elérhető egészségügyi ellátás jutna eszébe, ám ezek nem játszanak túl jelentős szerepet a témában. Ennél fontosabb például az oktatás: a felsőfokú végzettséggel rendelkezők jobb lelki és fizikai egészségnek örvendenek, és a kognitív funkcióik is aktívabban működnek. A gyerekkori környezet szintén meghatározó az olyan évtizedekkel később megjelenő betegségek, mint a szív- és érrendszeri problémák vagy a diabétesz kialakulásában.

Gyerekkori stressznek gutaütés lehet a vége

A vizsgálatba 1205 önkéntest vontak be, akiket egy éjszakán át tartó kórházi megfigyelésre küldtek. Azt vizsgálták, van-e a szív- és érrendszeri megbetegedést, a kettes típusú diabéteszt és a stroke-ot (gutaütés) előrejelző emésztési rendellenességük. Lachman szerint a stresszes gyerekkor megnöveli e probléma kialakulásának valószínűségét, mivel az ekkor átélt szorongás középkorban vált ki reakciót szervezetből. A gyengéd anyai magatartás tehát a felnőttkori egészséget alapozza meg. A kísérletbe bevont emberek sorsát több mint egy évtizedig kísérték figyelemmel. Olyan dolgokra kérdeztek rá a korai anya-gyerek viszonnyal kapcsolatban, hogy például az édesanya mennyire értette meg gyermeke problémáit.

„Szeretnénk támogatni a sérülékeny, nem megfelelően működő családokat. Megtanítani a szülőket a gyermekeikkel való helyes bánásmódra és az olyan dolgokra is, mint az egészséges táplálkozás, ugyanis ezekkel is sokat tehetünk a későbbi kiegyensúlyozott életért” – nyilatkozta Lachman. A kutatók a generációs különbségekre is felhívták a figyelmet. A mai középkorúak jellemzően olyan családokban nőttek fel, ahol az apák nem nagyon vették ki a részüket a gyereknevelésből. Ők maguk már sokkal több törődést adnak a saját gyermekeiknek, így egészen más szülői mintát közvetítenek feléjük.

Forrás: Semmelweis Egyetem

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Miért fél a Mikulástól?

2012.12.06. 18:03 - dadaszolgalat

Címkék: félelem nevelés személyiségfejlődés Mikulás



Sok szülőnek érthettlen, hogy mi okozhatja gyermeke félelmeit. December hatodika -Mikulás ünnepe, amit a gyerekek annyira várnak. Ám amikor szemtől, szembe állhatnának a Mikulással sok gyerek sírva fakad, fél odamenni a "jó öreg Mikuláshoz".



Mi lehet ennek az oka?

A félelem része az ember életének. A gyermekek is, fejlődésük során különféle félelmeket élnek át. Vannak akik többet és vannak akik kevesebbet. Szinte minden gyermek megtapasztalja az elválástól való félelmet. A biztonságot, a támaszt a szülő jelenti a gyermek számára, így elváláskor, fél, hogy teljesen magára marad. Nagyon sok gyermek fél az idegenektől, a sötétségtől, mások a szörnyektől, állatoktól, erős hangoktól. Az én csoportomba jár egy kisfiú, aki a mesefilmek sejtelmes zenéjétől fél és ez külsőleg is látszik rajta, elsápad, reszket. Ezért mindig nagyon meg kell válogatnom, hogy milyen filmet nézünk meg. Mostanában nagyon sok olyan mesefilm van, ami félelmet kelthet a gyerekekben. Érdemes válogatni!

Mi felnőttek nem tudunk magyarázatot adni ezekre a félelmekre, arra gondolunk, hogy esetleg a mi nevelésünkben lehet valami hiba.

A félelemnek több kiváltó oka lehet:

  1. A fejlődést kísérő félelmek. Sok-sok tapasztalás hatására ezek a félelmek idővel megszűnnek, de a felnőtt biztonságot nyújtó jelenlétére szükség van.
  2. Hajlam a félelemre. Az öröklődéssel szemben nincs teendőnk, de türelemmel, megértéssel bátorítani tudjuk a bátortalan gyermeket. Megtaníthatjuk, hogyan kezeljen bizonytalan helyzeteket.
  3. Tanult, a nevelés hatására kialakult félelmek. A környezetnek, a felnőtt viselkedésének nagy szerepe van az ilyen típusú félelmek kialakulásában. A gyermek utánzás útján tanul. Ha mi félünk valamitől, ő is félni fog, pedig egyébként nem félne. Az örökösen valamiért aggódó, félénk, bizonytalan szülő viselkedése "átragad" a gyermekre, állandó félelmet kelt. Viszont a biztonságot sugárzó szülő erőt ad a gyermeknek. Gyakran a család nevelési eljárásai keltenek félelmet a gyermekben. A túlzott követelmények, büntetés, állandó kritizálás, elhanyagolás is lehet a félelem forrása.


Általános érvényű szabály nincs arra, hogyan bánjunk gyermekünkkel, ha félelmei vannak. Függ a szituációtól, a gyermekünk személyiségétől, az eddig szerzett tapasztalataitól. Bizonyára minden szülő ismeri a gyermekét annyira, hogy megtalálja a megfelelő módszert a félelmei kezelésére. A lényeg először is az, hogy vegyük észre, ha fél a gyermekünk, majd figyeljünk rá, támogassuk őt azok leküzdésében. Legyünk megértőek, erősítsük önbizalmát, hogy merjen új, ismeretlen helyzeteket kipróbálni.

Ha tehát fél a gyermeked a Mikulástól, tudnod kell, hogy számára mi a legbiztonságosabb megoldás: ha megfogod a kezét és vele együtt mész oda a Mikuláshoz, vagy elég, ha csak a háta mögött állsz, de érzi a közelségedet. Az is lehet, hogy idén még nem megy oda, de jövőre már igen, mert sok tapasztalásban lesz része egy év alatt, ami magabiztossá, bátorrá teszi.

Forrás: Johanna Friedl: Féleleműző játékok

Tilos Mikulás! -Programajánló

2012.12.05. 07:17 - dadaszolgalat

Címkék: mese program játszani Mikulás

Tilos Mikulás - 12.08. - Újra!

 

LEKVÁROS KALÁCS, FORRÓ KAKAÓ, FRISS POGÁCSA
ÉS PERSZE, JÖN A MIKULÁS IS…

A PROGRAMOK:
- GYEREKFOGLALKOZTATÓ (MOZGÁSOS JÁTÉKOK, ÚJRAHASZNOSÍTOTT TEREPASZTAL KÉSZÍTÉS, BÁBJÁTÉK ELŐADÁS: SOUP SZÍNHÁZ: BABA JÁGA)

 

ZENEI ALÁFESTÉS
- LACA (AKUSZTIKUS GITÁR)
- KALAPOS GYEREK NÉPTÁNCOLTATÓ ZENEKAR

 

 
Tilos Mikulás

Részletes program: https://hirek.tilos.hu/?p=3305

Testvérek- rivalizálás 2.

2012.12.04. 06:24 - dadaszolgalat

Címkék: nevelés testvérek rivalizálás

Minden családban előfurdul néha, hogy a testvérek rivalizálnak, kötekednek egymással. Nincs is ezzel semmi baj, meg kell tanulniuk, hogy kiálljanak az igazukért, megvédjék önmagukat. Egy bizonyos pontig ezért hagyjuk őket békén, hogy egymás közt elrendezhessék a dolgot.

 

A gyerekek nagyon hamar megtanulják, hogy testvérüket nem ököllel, hanem szóval tudják legjobban bántani. Ha csúfolódnak, komisz szavakat vágnak egymás fejéhez, eljött a közbelépés ideje. Ne pártoskodjunk, csak mutassunk rá az elfogadhatatlan viselkedésre és szavakra, és vegyük rá őket, hogy inkább beszéljék meg a dolgot. Mondjuk el nekik, hogy nem kell mindenben egyetérteniük, de ezt úgy tegyék, hogy közben nem bántják, csúfolják, alázzák meg a másikat. Ezek fontos lépések ahhoz, hogy felelős felnőtté váljanak.

A kutatások szerint azok a gyerekek, akik nincsenek jó kapcsolatban testvérükkel, nagyobb eséllyel lesznek viselkedési nehézségeik illetve válnak erőszakossá. A jó szülők megtanítják gyerrmekeiknek a véleménykülönbségeket úgy kifejezni, hogy közben ne bántsák egymást - sem szóban, sem fizikálisan. Ahányszor a gyerek rosszul viselkedik, kiváló alkalom arra, hogy megbeszéljük velük, hogyan kezeljék a konfliktusokat. Alkalom adódik arra, hogy éreztessük velük a családi összetartozás értékét, a kedvesség és érzékenység fontosságát: legyenek megértőek, gondoskodóak és könyörületesek.

A féltékenykedés, méreg és versengés miatt elhangzó szavak igen bántóak lehetnek. Íme néhány példa, a szokásos testvéri rivalizálásokra és azok helyes kezelésére:

1. Az egyik gyerek kap egy új biciklit, míg a másik megörkli a régit. A kicsi el van keseredve és verekedni kezd a nagyobbal. Tipp: Fessük újra a régit vagy ragasszunk rá új matricákat. Tegyünk rá kosarat, csengőt, próbáljuk meg újjá és izgalmassá varázsolni.

2. Az egyik gyerek jobb jegyeket kap, mint a másik, ezért csúfolják egymást. Tipp: Mondjuk el nekik, hogy néha az eredmény nem rajtunk múlik, az a fontos, hogy mindent elkövetett-e a siker érdekében.

3. Az egyik gyereket beválasztják az iskolai focicsapatba, a másikat pedig nem, ami irigységet vált ki belőle. Tipp: Szembesítsük a gyereket az érzéseivel, ne söpörjük be az asztal alá a problémát és ne is bagatellizáljuk el azt. Mondjuk el mindkét gyermeknek, hogy sajnos az életben nem minden sikerül. Az emberek nem egyformák, mindenkinek máshoz van tehetsége, más adottságai és képességekkel van megáldva. A legfontosabb, hogy a tehetségünkből a lehető legtöbbet kihozzuk. Bár nem jó csalódni, de aki nem mer, az nem is nyer. Itt az ideje ezt is átbeszélni a gyerekekkel.

Biztassuk, hogy próbálja meg újból, mert az a sikerhez vezető egyetlen út. Biztassuk őket, hogy támogassák egymást: legyenek megértőek, gondoskodóak és könyörületesek egymással. A családon belül örülni kell egymás sikereinek és támogatni kell azt, akinek valami nem sikerrül. Meséljünk nekik más hasonló példát a családból, hogy a gyerek ne higgye, hogy ő az egyetlen, akinek valami nem sikerült. Fogadjuk el gyermekünk érzelmeit, és biztassuk, hogy a jövőben is ossza meg azokat velünk.

4. Az egyik lányunk gyorsabban érik, mint a testvére és emiatt igen büszke magára. Tipp: Beszéljünk mindkét lányunkkal a nők fejlődéséről és éréséről. A genetikai és hormonális változásokra nincs befolyásunk, akkor történnek meg, amikor eljön az idejük. Amikor a gyerekek kisebbek, még könnyebb megoldani a problémákat. Ahogy nőnek, a gondok is egyre komolyodnak, előre fel kell őket készíteni rájuk. Tanítsuk meg korán nekik, hogy támogassák egymást ahelyett, hogy gúnyt űznének egymásból. Amikor ugyanis nehézségek merülnek fel, lehetőség adódik arra, hogy kimutassák szeretetüket, gondoskodásukat, megtanuljanak megküzdeni az esetleges sikertelenséggel és az elkeseredettséggel

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

 

Testvérek- rivalizálás

2012.12.03. 10:12 - dadaszolgalat

Címkék: testvérek anyaméh rivalizálás

MRI-készülékkel rözgítettek érdekes felvételt orvosok egy londoni magzatgondozó központban, ahol egy ikerterhességgel összefüggő betegséget kutattak.

Megdöbbentő új MRI-felvételek mutatják, hogy az ikrek esetében a testvérharc már az anyaméhben elkezdődik - tették közzé a CBS6 televízió honlapja.

https://wtvr.com/2012/11/30/sibling-rivalry-video-shows-twins-fighting-in-the-womb/

Londoni kutatók megpróbáltak többet megtudni egy ritka vérbetegségről, amely megnehezítheti az ikerterhességeket. Kutatásaik során rögízetették az alábbi videót, rajta két magzattal, akik egymással küzdenek a helyért.

A következő begyzésben részletesen foglalkozunk a rivalizálással!

Jutalmazás és büntetés

2012.11.30. 18:56 - dadaszolgalat

Címkék: büntetés nevelés jutalom dícséret

A gyermeknevelés során a következmények nagy szereppel bírnak a gyermek viselkedésének alakulásában. A pozitív és a negatív következményeknek is van helye!


Pozitív következmény (dicséret, jutalom, stb.) esetén az adott viselkedés gyakorisága nő, a viselkedésminta rögzül, míg negatív következmény (figyelem megvonás, jutalom megvonás, büntetés, stb.) esetén az adott magatartás megjelenési valószínűsége csökken. Mindkét módszernek helye van a nevelésben, de érdemes árnyalni a képet.

A jutalmazás szerepe

Kezdjük a jutalmazással! A legegyszerűbb és legfontosabb jutalmazás a figyelem és a dicséret. Az átgondolt, tényleges erőfeszítéssel arányos dicséret szárnyakat ad. Figyeljük csak meg a csecsemőket, akik annál büszkébben gyakorolják újra és újra frissen megszerzett tudásukat, minél több figyelmet és dicséretet kapnak cserébe szüleiktől. Pontosan a figyelem az, ami megerősíti a "rosszalkodást", ilyenkor a gyermek ezzel harcol ki figyelmet magának, mert az elfoglalt szülők a "jó" gyereket sajnos nem érnek rá jutalmazni a figyelmükkel.

KÉsőbbi életkorban egyéb jutalmazási formák (játékok, ajándékok) is előtérbe kerülnek, de ezzel mindig bánjunk óvatosan. A túlzásba vitt pénz és ajándék jutalom elveszi a teljesítmény felett érzett öröm ízét, odáig juthatunk, hogy a gyerek már csak pénzért hajlandó teljesíteni. Tudatosítani kell, hogy nem nekünk tanul, hanem saját jövőjét építi, hogy az igazi jutalom a siker érzése, a győzelem önmagunk felett.

A büntetés szerepe

A büntetés szerepe is nagyon fontos, ezzel tiltjuk le a helytelen viselkedésformákat. Legegyszerűbb módja, ha maga a viselkedés jár negatív következményekkel, például a forró étel megégeti a szánkat. A helyes büntetés figyelem és jutalom megvonásból áll! Például hisztiző gyermeket soha ne jutalmazzunk a figyelmünkkel, ilyen figyelem a nevetés is, de a kiabálás is. Amennyire lehet igyekezzünk a gyereket az adott szituációból kimenteni, gyakran segít, ha nyugodt környezetben (pl. csendes szobában) hagyjuk lehiggadni.

Kezdeti életévekben remekül működhet a figyelemelterelés, későbbi életkorokban a várt jutalom megvonása. A fizikai büntetést (verés) mindenképpen kerüljük el! A verés valójában a szülő tehetetlenségéről szól, azt árulja el, hogy kifogytunk a nevelési eszközökből vagy a türelemből, esetleg mindkettőből. Az erőszak erőszakot szül, további ellenállásra készteti a gyereket (újra és újra kiharcolja a pofont). Jobb esetben játékain, rosszabb esetben környezete gyengébb tagjain vezeti le a feszültséget, indulatokat.

Korlátokra szükség van

A két szélsőséges nevelési stílus, a drákói szigor és a mindent megengedő nevelés között van az aranyközépút, mindkét szélsőség káros. Talán a túlzó szigort könnyebb megérteni. Az erős korlátozás, büntetések, ne adj isten, verések önbizalomhiányt, agresszivitást szülnek, felnőttkorban gyakran vezetnek kisebb, nagyobb személyiségzavarokhoz, beilleszkedési, kapcsolatteremtési gondokhoz.

Sajnos legalább akkora gondot jelent a korlátok hiánya is. Különösen az empátia tanulása, az érzelmi intelligencia fejlődése sérül, ha a gyermeket nem tanítjuk meg mások érdekeinek tiszteletben tartására. Ez már a homokozóban indul a lapát kölcsönadásával. Az aprócska emberkét se mentsük fel azzal, hogy milyen aranyos ha hisztizik, hogy verekedésnél a másik gyerek kezdte, ő csak rendszeresen belekeveredik, csak megvédi magát. A szociális szabályok tanítása a gyerek későbbi beilleszkedését, közösségi sikereit alapozzák meg.

Egy gyermek, de még egy serdülő sem tud vigyázni magára. Bármennyire "lázadozik" a korlátozás ellen, a stabil, kiszámítható határoktól érzi biztonságban magát. A jól átgondolt határok megóvnak, segítik az érzelmi fejlődést. A korlátlan szabadság ijesztő és káros. A határok feszegetése azonban része a fejlődésnek, az önismereti tanulásnak.

A szabályok szerepe

Fontos hangsúlyozni, hogy csak a stabil, kiszámítható, csak a szükséges mértékig mobilis határok segítik a fejlődést. A gyermeket összezavarja, ha egyik nap szabad a falat összefirkálni, másik nap komoly büntetés jár érte. Igyekezzünk csak akkor tiltani, ha azt komolyan is gondoljuk. Lehetőség szerint fáradtság, figyelmetlenség miatt se engedjük meg azt, amit egyébként nem tennénk. A legfontosabb azonban, hogy igyekezzünk önazonosan viselkedni. Ez azt jelenti, hogy azt tegyük és mondjuk, amit valóban érzünk, a gyerekek megérzik a színlelést.

Ez a cikk a webbetegen jelent meg eredetileg!

A szemléletében teljesen azonos a Szuperdada elveivel!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Programajánló - Csákányi Eszter gyerekelőadása - Keresztanya

2012.11.25. 16:31 - dadaszolgalat

Címkék: mese színház program

csakanyi_eszter_keresztanya

Gyerekeknek szóló előadást látható a Thália Színházban a Mikroszkóp szinpadon december 2-től : Csákányi Eszter Keresztanya című produkcióját, amelyben bábok segítségével szólaltat meg egy népmesét.

 

 

 

  

A Tündérkeresztanya című cigány népmese az alapja Csákányi Eszter gyerekeknek szóló monodrámájának, 
A Csató Kata rendezte Keresztanya bemutatásának évében  2010- ben elnyerte a legjobb gyerekelőadásnak járó díjat a Színházi Kritikusok Céhétől. Most új helyszínen, a Mikroszínpadon (volt Mikroszkóp Színpad) találkozhat vele a közönség.
Az erős atmoszférájú mese cselekménye szerint egy cigányasszonynak gyermeke születik, de szegénységük miatt nemhogy a faluból, de még a rokonságból sem akarja senki vállalni a keresztszülőség terhét. Végül egy ismeretlen tündér vállalja, de csak akkor, ha az anya lemond a gyermekéről, és a tündér faraghat embert a csecsemőből.

Az előadást, hat évestől kilencven kilenc éves korig ajánljuk!

Mikroszkóp Színpad

1065 Budapest, Nagymező u. 22-24.

 http://orlaiprodukcio.hu/eloadas/keresztanya/

 

Programajánló - Diafilmek az Örökmozgóban

2012.11.23. 22:50 - dadaszolgalat

Címkék: mozi program diafilm

November 24-én az Örökmozgóban ismét a kisebbeké a főszerep. Egykori kedvencekből készült összeállítással várja a mozi a család apraja-nagyját. A kicsiknek újdonságot, a nagyoknak nosztalgiát jelenthet a diafilmvetítés.

Ha érdekel, milyen egy Biciklitúra a Pipitér-szigetre, milyen kalandok várnak Maszatra a tanyán, vagy miről híres a Király macskája, gyere el november 24-én délután 16.00 órára az Örökmozgóba. A meglepetések mellett a legügyesebb egy futóbiciklit is nyerhet.

dia_nov

A délután házigazdája: Bíró Ferenc
Folyatás decemberben!

Belépő: 300 Ft/fő
A belépőjegy 10% kedvezményt ad a helyszínen megvásárolható diafilmekből.

dia_osszes

Gyerekek és az önfegyelem

2012.11.19. 20:02 - dadaszolgalat

Címkék: teszt gyerekek önfegyelem személyiségfejlődés

 

 A híres mályvacukor-teszt


1972-ben Walter Mischel a Stanford egyetemen 600 gyerek részvételével végezte el az eredeti kísérletet. A 4-6 éves gyerkőcöket egy üres szobába kísérték, és egy darab édességet – egy mályvacukrot - tettek eléjük. Megbeszélték velük, hogy megehetik akár azonnal is a finomságot, de ha várnak vele 15 percet, akkor jutalmul kapnak még egy másikat is. Miután a kutató meggyőződött arról, hogy a gyermek érti az „alku” szabályait, magára hagyta őt az üres szobában a mályvacukorral. A legtöbb kisgyerek, ahogy ebben a videóban is láthatjátok, megpróbálta elterelni a figyelmét az előtte lévő ínycsiklandozó falatról, de végül csak a részvevők egyharmada bírta ki a negyed órát. :)

Ez a kísérlet eredetileg azt kívánta kimutatni, hogy mitől leszünk képesek az önfegyelemre. Miért válik valaki türelmetlenebbé, míg mások képesek önuralmat gyakorolni.Mischel 14 évvel később megvizsgálta a korábbi tesztalanyai iskolai sikerességét, és azt tapasztalta, hogy összefüggés mutatható ki a mályvacukor-teszt eredménye és a jelenlegi iskolai teljesítmény között. Úgy gondolja, az akaraterő és az önuralom nagymértékben befolyásolja, hogy a felnövő apróságok a későbbiekben milyen eredményeket fognak elérni az iskolában, és hogy tudatosságuk az egészséges élettel kapcsolatban mennyire alakul ki. Ez a teszt is azt bizonyítja, hogy fontos tudatosítani a gyerekekben, hogy nem szabad feladni hosszú távú céljainkat egy gyorsan kifizetődő siker érdekében

Forrás: ELTE Babalabor

Folytatás. kapcsolódó cikk https://mipszi.hu/cikk/100914-marshmallow-teszt-ujrajatszva?page=0%2C1

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

Programajánló - Családi Kör- Középpontban a gyermek

2012.11.15. 08:53 - dadaszolgalat

Címkék: beteg család program gyerekek

szorolap_1_1352966095.jpg_209x448

 Vekerdy Tamás, Schmittné Makray Katalin és Sors Tamás részvételével Családi kör – Középpontban a gyermek címmel találkozót és konferenciát rendez a Szemem Fénye Alapítvány. A kétnapos program 2012. november 22–23-án a Dél-Dunántúl legnagyobb hangverseny- és konferenciatermében a pécsi Kodály Központban (Pécs, Breuer Marcell sétány 4.) lesz.

Szeretettel várják a családokat, egészségügyi szervezeteket, egyesületeket! Várnak mindenkit, aki gyermekekkel foglalkozik és bővíteni szeretné a tudását, vagy meg szeretné osztani másokkal a tapasztalatait!

A rendezvényen való részvétel ingyenes, de kötelező, előzetes regisztrációval jár. A szükséges jelentkezési lap innét tölthető le. Honlapunkon folyamatos és részletes tájékoztatást adnak a családi nap programjáról. Addig is a csaladikor@szememfenye.hu email-címen várják a kérdéseket, ötleteket, észrevételeket és javaslataikat.

Forrás: http://szememfenye.hu

Programajánló - Hetedhét piknik - Kalózok és vizitündérek

2012.11.12. 19:33 - dadaszolgalat

Címkék: család program gyerekek játszani


Hetedhét piknik - vasárnapi gyerekfesztivál: Kalózok és vizitündérek az Akvárium Klubban

Az Akvárium Klub havi gyermekprogram sorozatának negyedik eseményén a Kalózok és vizitündérek mesés világa kel életre. A mesék, a játékok, a kézműves és ügyességi programok mind e köré a téma köré csoportosulnak. Zsibongós, játékos, éneklős, önfeledt mini gyerek-fesztivál az Akvárium térben!

10:00-14:00 Tündérflotta alkotóműhely, Játszó-Rét, Akvárium - élőhal nézegető, arcfestés, Aquarius szerencsekereke,
10:30: A világ összes kincse - Bátky András és Sárik Péter jazz-mesejátékának dedikálással egybekötött bemutatója. Mesél: Szabó Balázs, zenél a Sárik Péter Trió
12:00 Rutkai Bori és a Hébe-Hóba Banda: Vacka Dalok – koncert

Belépő: 400 Ft.

A HETEDHÉT egy minden hónapban jelentkező rendezvénysorozat, amely a családos, gyermekes közönségnek nyújt kikapcsolódást koncertekkel, színházi produkciókkal, iparművészeti alkotó helyszínekkel és közösségi aktivitásokkal az Akvárium Klubban.
Minden alkalommal új témát járunk körül, és ez a tartalmi egység komplett élménnyé varázsolja a velünk töltött napot.

10:30 - A világ összes kincse – Jazz-mesejáték

November 18-án az Akvárium Klub „Hetedhét Piknik” gyerekfesztiváljának keretei között kerül bemutatásra a „Világ Összes Kincse” című jazz-mesejáték, délelőtt 10.30-tól. A Magyarországon egyedülálló, Sárik Péter jazz-zongoraművész és Bátky András meseíró nevéhez fűződő jazz-improvizáció alapú mese a Csimota Kiadó gondozásában jelenik meg könyv és CD formájában, Rofusz Kinga gyönyörű illusztrációival.

Az Akvárium Klub színpadán jazz-zenébe ágyazott, izgalmas kalandokban lehet része apróbb és felnőttebb nézőinknek - megismerhetik Nyughatatlan Micót, aki igazi mesei környezetben él az Üveghegy tetején. Micó, nevéhez méltóan nem bír nyugton várni, és kinyitja azt a ládát, amiről úgy gondolja, hogy a papája kincseit rejti. A hirtelen támadt zűrzavarban azt hiszi, elszöktek a kincsek. Rézcsőrű madárral a kincsek nyomába ered, és csak föld körüli utazása után hazatérve döbben rá, érti csak meg, hogy papájának mi is jelenti a világ összes kincsét.

Mesél: Szabó Balázs, énekel: Bíró Eszter, zenél Sárik Péter (zongora), Ávéd János (szaxofon), Frey György (basszusgitár) és Berdisz Tamás (dob). Zeneszerzők: Sárik Péter, Födő Sándor „Fodo”, Szirtes Edina Mókus. Időtartam: 50 perc

11:30: Rutkai Bori és a Hébe-Hóba Banda – Vacka Dalok - A Vacka Rádió dalai a Hébe-Hóba Banda előadásában

2008-ban kérte fel a Magyar Rádió a Rutkai Bori és a Specko Jedno zenekart, hogy a Vacka Rádió mesesorozathoz, Gaál Zsuzsa verseire komponáljanak zenei kíséretet. 2009 tavaszán Vacka Dalok címmel jelent meg az album, amelyen a rádióból már jól ismert és nagy népszerűségnek örvendő szerzemények hallhatók. A zenekar a lemez megjelenése előtt kapott már felkéréseket, s élő, játékos, interaktív koncertjükkel számos helyen megfordultak azóta. A műsor idővel újabb és újabb ötlettel, játékkal, kellékkel, színházi elemmel gazdagodott Rutkai Borinak köszönhetően, aki aktív
képzőművészként és a Budapest Bár egyik énekeseként is ismert. Bori igazi gyereklelkülettel fordul a kicsik felé, bravúrosan és harmonikusan egyesíti az énekes-táncos előadói, bohóc- és persze óvónői szerepeket, segítségével a gyerekek szinte észrevétlenül válnak a mese és a koncert aktív részesévé.
Bori mellett a dalok zeneszerzői Bujdosó János gitáros, aki jelenleg a Kistehén zenekar és az Egy Kiss Erzsi Zene együttes tagja is, valamint Darvas Kristóf, aki számos bábszínházi produkcióhoz komponált már mesezenét.

A Hébe-Hóba Banda:
Rutkai Bori – ének
Darvas Kristóf – zongora
Bujdosó János – gitár
Szerető Dániel - basszusgitár
Dudás Zsombor – dob

www.vackakoncert.hu, www.speckojedno.hu

10 és 14 óra között:

Tündérflotta alkotó műhely:
Kalózzá válhatsz pillanatok alatt, ha elkészíted velünk kalózkalapod, távcsöved és kincseidet. De ha inkább vízi tündérré változnál varázspálcádat és különféle ékszereidet is elkészítheted nálunk.

Játszóház:

Aranymosó - Kincsesláda mélyét eltelítette a tenger hordaléka, aranymosó szitánk segítségével kincsekre lelsz…

Kincseshajó - Hajó himbálózik a vizen, rakományával. A rakományt úgy kell fel vagy le pakolni, hogy ne boruljon le egyszerre mind…

Báránypamacslendítő Csúzlizda – Tüzelj nemezbogyókkal a vesszőfalon túlra!

Tabrolio kalóz kincsének nyomában – Ha követed a térképet, és megtalálsz mindent, elnyerheted Tabrolio kalóz érméjét!

Árbocról árbocra - Ügyességedet teheted próbára: akadálypálya kötélen, csomókon lengve, mászva, kúszva!

Arcfestés – hogy igazi kalóz és vízitündér legyél!

Aquarius szerencsekereke – pörgesd meg, ügyeskedj, és tiéd a nyeremény!

Programajánló - Mackóalkotás és játék

2012.11.12. 11:40 - dadaszolgalat

Címkék: játék színház program gyerekek

 

Rendhagyó mackóvarró délután és színházi előadás gyerekeknek és felnőtteknek!


Program:
15- 18 óráig Mackóalkotás: Itt megvarrhatod saját mackódat. A foglalkozást vezeti: Horváth AnnaMária.
18:30- 20:00: Mackó és gazdája: A Rögtönzések Színháza mint Üveggyöngyjáték társulat improvizációs technikákkal eljátssza az újszülött mackók történetét. A mackók mesélnek majd a gazdájukról.

 

Gyerekek és a családi kassza

2012.11.11. 16:59 - dadaszolgalat

Címkék: kutatás család pénz gyerekek takarékosság

Már a 11-13 éves is tudják, milyen számlákat kell befizetni, s hogy lehet takarékoskodni – derült ki a K&H Bank által az őszi Kölyökparádé kiállításon készített felmérésből, amelynek keretében 100 általános iskolás gyereket kértek meg arra, válaszoljon néhány, a családi költségvetéssel kapcsolatos kérdésre. A nem reprezentatív felmérésen a válaszadó gyerekek 83 százaléka a gázszámlát említette elsőként a havonta befizetendő számlák és csekkek közül, de a megkérdezettek 80 százaléka a víz, 65 százaléka pedig a villanyszámlát is felsorolta. Szerepelt az állandó kiadások felsorolásában a telefon- vagy a fűtésszámla is, de a közös költséget például csak a felsőbb évfolyamosok 3 százaléka említette.

„Ezek az eredmények is azt mutatják, hogy a gyerekeknek egyre tisztább képük van a felnőttek mindennapi pénzügyi kötelességeiről” – állapítja meg a bank közleménye. A fontossági sorrendet persze nem mindig tudják helyesen megítélni: a válaszadók között akadt, aki a legfontosabb havi kiadásként az iskolai ebédbefizetést nevezte meg.

Kis spórolási tippek a kicsiktől

A gyerekek úgy gondolják, leginkább a vízen, a gázon és az áramon lehet spórolni. Konkrétumként az iskolások 22 százaléka fogalmazta meg, hogy a takarékosság azt jelenti, figyelek, hogy ne csöpögjön a csap, kihúzom a töltőt a konnektorból, ha nem használom, és a TV-t sem kapcsolom be, ha nem nézem. A gyerekek 10 százaléka azt is megemlítette, hogy leginkább az élelmiszereken lehet spórolni, 3 százalékuk pedig a cigarettát is felsorolta, mint felesleges kiadást a családi költségvetésben.



A családi kassza őre

A felmérésből kiderült az is, hogy a megkérdezett gyerekek 65 százaléka látja úgy, hogy az ő családjukban a szülők közösen döntenek a pénzügyekben, 21 százalékuknál viszont ez a feladat kizárólagosan az édesanyárahárul.

A megkérdezett gyerekek 31 százaléka a 11-12 éves korosztályból került ki. A pénzügyi fejlesztésére a K&H Vigyázz, Kész, Pénz, pénzügyi vetélkedőt alakított ki általános iskolás gyerekeknek. A program keretein belül a diákoknak lehetőségük nyílik szervezett bankfiók-látogatáson részt venni, vagy banki szakemberek iskolai előadásait meghallgatni.

A gyereknevelés alapszabályai - ami a gyereknek is és a szülőknek is segítség!

2012.11.10. 12:31 - dadaszolgalat

Címkék: gyerekek nevelés szülők jutalom személyiségfejlődés dícséret

 

 

 

Dicséret és jutalmazás
 
A leghatékonyabb jutalmazás a figyelmes odafordulás, az elfogadás, a dicséret és a szeretet. Sem az édesség, sem valamilyen különleges élmény, sem egy új játék nem feltétlenül jutalomértékű. A pontozótáblára adott csillag vagy egy különleges kiruccanás épp úgy alkalmas a jó magaviselet elősegítésére, mint egy drága ajándék.


Következetesség
 
Ha meghoztál és kimondtál egy szabályt, ne változtass rajta a békesség kedvéért, vagy mert valami zavaró dolog közbejött. Tegyél róla, hogy a szabályt mindenki - a párod is és más gondozó is - betartsa és betartassa. A szabály, az szabály.


Napirend
 
Tarts rendet az otthonodban, és tartasd be a napirendet is. Határozd meg a felkelés, az étkezések, a fürdés és a lefekvés idejét. Ezek a család életének sarokpontjai. Ha a napirend beállt, akkor már lehetsz rugalmasabb is, ha például szabadságon vagy. A napirend adja meg a családi élet keretét, de nem szabad túlságosan merevnek lennie.


Korlátok és határok
 
A gyereknek tudnia kell, hogy viselkedésének korlátai vannak - van, ami elfogadható, van, ami nem. Neked kell kijelölnöd a határokat és a korlátokat, és meg kell mondanod a gyereknek, hogy mit vársz el, illetve mit nem fogadsz el tőle.
Fegyelem
Csak akkor maradnak a helyükön a korlátok, ha fegyelem van. Ez határozott és tisztességes - a fair play szabályainak megfelelő - kontrollt jelent. Meglehet, hogy ennek fenntartásához a tekintély hangján kell szólnod a gyerekedhez, hogy az üzeneted célba érjen.


Figyelmeztetés
 
A figyelmeztetésnek két formája van. Az egyik fajta az, amikor te vagy az a beszélő óra, aki szól a gyereknek, hogy közeledik a lefekvés ideje, vagy hogy hamarosan tálalod a vacsorát. A másik eset, amikor figyelmezteted, hogy amit tesz, helytelen, nem fogadható el. Ez módot ad neki, hogy minden további fegyelmezés nélkül, önként is változtasson a viselkedésén. ( A figyelmeztetés nem egyenlő a fenyegetéssel az ugyanis TILOS!)


Magyarázatok
 
A kisgyerek nem érti, hogy mit akarsz tőle, hogyan kell, illetve hogyan nem lehet viselkednie, ha nem magyarázod meg neki. Mondd és mutasd is meg, amire kéred, hogy biztosan felfogja. Ne adj túl bonyolult magyarázatokat, és ne okolj meg mindig mindent. Amikor fegyelmezed a gyereket, az életkorának megfelelően mondd el neki, ( egyszerűen) hogy miért teszed. Kérdezz rá, valóban érti-e a fegyelmezés okát.


Önuralom
 
Te vagy a szülő, a főnök, és a te kezedben van a kormánykerék. Ne reagálj dühvel a hisztizésre, és ne ordíts rá vissza, ha üvölteni kezd. Te vagy a felnőtt. Ne hagyd, hogy a saját kölyköd felhúzzon!
HA nem megy kérj tőlünk segítséget!


Felelősség
 
A gyerekkor arról is szól, hogy fel kell nőni. Hagyd meg a gyerkőcnek a maga felelősségét ebben a folyamatban. Legyenek olyan dolgok, amelyeket kipróbálhat, apróságok, amelyeket megtapasztalhat, hogy önbizalma legyen, hogy magától is rájöhessen mindarra, amire az életben szüksége lesz. Vond be őt a család életébe. Arról azonban bizonyosodj meg, hogy az elvárásaid reálisak - ne tedd ki csemetédet felesleges félelmeknek vagy kudarcoknak.
 
Lazítás
 
Szabadidőre mindenkinek szüksége van - még neked is. Gondoskodj róla, hogy a gyerek lefekvéskor ellazuljon, feloldódjon: mesélj neki, engedd, hogy hozzád bújjon. Ám teremts magadnak is lehetőséget a kikapcsolódásra, és legyen a párod számára is időd, amikor kettesben vagytok, és csak egymással törődtök.
 

A  bejegyzés  a pédaképünk Jo Frost Szuperdada elvei alapján készült!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Keress minket a facebookon is, kattints!

 

 

Programajánló - Iskolaválasztó hétvége (Millenáris)

2012.11.08. 07:46 - dadaszolgalat

Címkék: program gyerekek iskola szülők pedagógia

 

Alapítványi és magániskolák bemutatkozója a Millenárison (D csarnok) 2012. november 23-24-én. A rendezvény az Alapítványi- és Magániskolák Egyesülete, a Jövő Iskolája és a KINCS Magazin közös programja.

Várják azokat, akik gyermekük számára nem hagyományos iskolát keresnek, érdeklődnek az modern pedagógia, az innovatív módszerek a független iskolák iránt.

 

Várják azokat a pedagógusokat és szakembereket is, akik nyitottak a modern pedagógia irányába, de azokat is, akik évek óta ezen a területen dolgoznak.

 

A látogatók rengeteg új és személyre szabott információval gazdagodhatnak.

A Millenáris D csarnokában lehetőséget teremtenek az érdeklődő gyerekeknek, szülőknek, nagyszülőknek arra, hogy egy helyen, egy időben találkozzanak számos alapítványi és magániskolával. A bemutatkozás mellett a programon az alapítványi- és magániskolák konferenciájára is sor kerül. A résztvevő iskolákkal a látogatók külön-külön is megismerkedhetnek, de a rendezvény helyt ad szakmai előadásoknak és beszélgetéseknek is.

 
A látogatók nem csak tartalmas, sokszínű programon vehetnek részt, hanem rengeteg általános, új és személyre szabott információval gazdagodhatnak.
 

Mama - Baba Kutatás 2.- Babakutatásban lehet részt venni!

2012.11.07. 16:42 - dadaszolgalat

Címkék: kutatás anya gyerekek személyiségfejlődés

 

Kedves Érdeklődők!

 

Nagy örömünkre, ez év szeptemberében, laborunkban futó kutatásaink egyikének eredményei megjelentek a Magyar Pszichológiai Szemlében, „Szelektív utánzás a modell megbízhatóságának függvényében: a modell életkorának szerepe” címmel. De a munka itt nem áll meg! Felmerültek újabb érdekes kérdések a témával kapcsolatban, amikre szeretnénk válaszokat találni. Várjuk azok jelentkezését, akik 20-24 hónapos gyermekükkel szívesen részt vennének ebben a kutatásban a következő 3 hétben. Regisztrálni a www.babalabor.hu honlapon, vagy facebook üzenetben is lehet a gyermek és a szülő nevének, a gyermek születési dátumának, illetve a szülő telefon és e-mail elérhetőségének megadásával. A jelentkezőket időpont egyeztetés céljából telefonon keressük meg.
Természetesen más izgalmas kutatásainkban fiatalabb gyerekek részvételére is számítunk.

A regisztrációnak alsó korhatára nincs! :)
Szép napot kívánunk!
ELTE Babalabor

Programajánló- Pinokkió -Katona József Színház

2012.11.07. 07:31 - dadaszolgalat

Címkék: színház program

 

 

Karcsi sok hibát követett el életében, de most mindent jóvátehet: szeretné kifaragni a legkedvesebb, legjobb kis fabábot, hogy tanítsa, jó embert neveljen belőle. Ám Pinokkió saját tapasztalatokra vágyik, és az első adandó alkalommal önállósítja magát. A kíváncsi és meggondolatlan fabáb bajba kerül, amikor megsérti a nagyhatalmú Hataraszi Barabás érdekeit, ráadásul más kétes ismerősei is hasznot akarnak belőle húzni, ezért menekülnie kell. Miközben érdekes és veszélyes barátokkal találkozik, sok kalandot kell átélnie ahhoz, hogy ráébredjen, mindaz, amit otthonával együtt eldobott magától, milyen drága a számára valójában.

A Pinokkió a Katona első családi előadása, megtekintése már 8 éves kortól ajánlott.

https://www.katonajozsefszinhaz.hu/eloadasok/month.mlist



süti beállítások módosítása